SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GE3V14033
GE3V14033
Geschiedenis van het intellectuele debat: communicatie en sociabiliteit
Cursus informatie
CursuscodeGE3V14033
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Eindtermen: na afloop van de cursus heeft de student zich onderstaande eindtermen eigengemaakt:
  • Kennis van een relevante historische casus op het gebied van het thema van verdieping
  • Kennis van en inzicht in de historische context van het thema van verdieping
  • Elementaire kennis van theorieën over het thema van de cursus
  • Kennis van methoden die relevant zijn voor de bestudering van de geschiedenis van het thema van verdieping
  • Kennis van de stand van wetenschap: het historiografisch debat
  •  Vaardigheid om zelfstandig onderzoek te doen naar een historisch vraagstuk op basis van een zelf ontwikkelde probleemstelling, met behulp van historische bronnen
  •  Elementaire vaardigheid in het toepassen van theorieën op historisch materiaal
  • Elementaire vaardigheid in data-analyse en het gebruik van de bijbehorende instrumenten in historische context
  • Vaardigheid om volgens academische normen te werken, o.a. wat betreft denken, handelen en communiceren en wat betreft gedragsnormen (‘eerlijke wetenschap’) 
Leerdoelen en vaardigheden: na afloop van de cursus heeft de student geleerd om:
  • Relevante wetenschappelijke artikelen en historische bronnen te kunnen vinden en beoordelen
  • Binnen het kader van het cursusthema een eigen onderzoeksonderwerp te bepalen
  • Een duidelijke vraagstelling te formuleren
  • Onderzoek te doen, gebaseerd op, onder andere, primaire bronnen en dat is ingebed in de historiografie
  • Onderzoek te operationaliseren
  • Primaire bronnen en literatuur binnen het kader van de onderzoeksvraag te analyseren
  • Conclusies te trekken op basis van het betoog
  • De resultaten van dat onderzoek schriftelijk en op academisch niveau te presenteren
  • Peer review over deelteksten van onderzoekswerkstukken te geven en te ontvangen
Inhoud
Dit is een Onderzoeksseminar A en is onderdeel van Verdiepingspakket 7 Geschiedenis – Communicatie
 
Let op! Voor deze cursus is een plaatsingscommissie ingesteld.
Dit betekent dat er een maximum aantal plekken voor deze cursus is waarvoor je je alleen gedurende de eerste 4 dagen van de inschrijfperiode kunt inschrijven (maandag t/m donderdagmiddag 16.00 uur). Een plaatsingscommissie bepaalt of je aan de cursus kunt deelnemen. Kijk hier voor meer informatie. 

Over deze cursus:
De geschiedenis van het intellectuele debat is uiteraard meer dan ideeëngeschiedenis. De vorm van intellectuele/politieke communicatie is niet minder belangrijk dan de inhoud. Aan het einde van de 18de eeuw ontstonden geheel nieuwe vormen van uitwisseling van (politieke) ideeën: een geheel nieuwe publieke opinie ontstond, een eerste 'democratisering' van het debat (en zo ook het onstaan van de moderne ideologieën), dat daarvoor vaak plaats vond binnen de beperkte kring van de 'geleerdenrepubliek'. Die ontwikkeling is voortgegaan. Met de komst van internet en de 'social media'  is ook het publieke debat, door het wegvallen van elke intellectuele hiërarchie in de meningsvorming, wezenlijk veranderd. In de cursus worden centrale theorieën en concepten bediscussieerd zoals de Begriffsgeschichte, Conceptual History en de discours analyse. Sociabiliteit van debatvormen (pamfletten in de vroegmoderne tijd, verlichte genootschappen, ontstaan van de moderne kranten in de 19de eeuw e.d.) worden aan de hand van enkele historische casus behandeld.   

Studenten die vóór september 2013 gestart zijn met de Bachelor Geschiedenis kunnen deze cursus volgen als casuscursus. De cursus heeft de opzet van een Onderzoeksseminar-A in het Verdiepingspakket, met de eerste 4 weken colleges en daarna de nadruk op onderzoek en schrijven.
SluitenHelpPrint
Switch to English