SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: B-B3NAAN16
B-B3NAAN16
Neuronale aandoeningen
Cursus informatie
CursuscodeB-B3NAAN16
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Leerdoelen
In deze cursus:
  • verdiep je je in de moleculaire oorzaken van een aantal neuronale aandoeningen
  • leer je verschillende modelsystemen en methoden die gebruikt worden in het huidige neurobiologische onderzoek kennen
  • leer je het kritisch lezen en bediscussieren van primaire literatuur in het veld
  • leer je bepaalde methoden te gebruiken en de eigen resultaten op basis van de literatuur te interpreteren en vervolgens te presenteren
Vaardigheden
Na afronding van de cursus kun je:
  • de meest bekende complexe neuronale aandoeningen doorgronden
  • kritisch reflecteren op methoden en modelsystemen, ze toepassen en de mogelijkheden en beperkingen van deze benoemen
  • de literatuur kritisch lezen en zelfstandig vervolgonderzoek voorstellen
  • eigen behaalde resultaten en interpretatie duidelijk presenteren
  • creatief nadenken over de mogelijke oorzaak van een neuronale aandoening
  • samenwerken en komen tot een gezamenlijk product (presentatie)
  • actief deelnemen aan discussies
Inhoud
LET OP: Gedurende deze cursus zijn er verplichte onderdelen waarbij gewerkt wordt met dierlijk materiaal.

Capaciteit: 42
 
Ingangseisen      
‘Neurobiologie’ of vergelijkbaar met jaar 2 van de bacheloropleiding Biologie.
‘MGOT’ of vergelijkbaar wordt, gezien het moleculaire karakter van deze cursus, ZEER sterk aanbevolen. Verder wordt basiskennis van statistiek bekend verondersteld voor deze cursus.
 
Studiepad
Deze cursus vormt een onderdeel van het studiepad Neurobiologie en past ook goed in het studiepad Celbiologie. De cursus vormt een goede basis voor de masterprogramma’s ‘Molecular and Cellular Life Sciences’ en ‘Neuroscience and Cognition’.

Inhoud
Psychiatrische en neurologische aandoeningen hebben hun oorsprong in cellulaire en moleculaire processen in het centrale zenuwstelsel. Deze complexe processen zijn de basis van het functioneren van het centrale zenuwstelsel dat ons bijvoorbeeld in staat stelt de omgeving waar te nemen en te intepreteren, te kunnen leren van ervaringen en handelingen te kunnen plannen. De laatste jaren hebben geavanceerde moleculaire en cellulaire onderzoeksmethoden meer inzicht gegeven in de biologische aspecten van psychiatrische en neurologische aandoeningen. Deze cursus behandelt een aantal ziektebeelden, verschillende moderne in vitro en in vivo methoden van onderzoek van het centrale zenuwstelsel en de huidige kennis van de biologische basis van verschillende aandoeningen van ons zenuwstelsel.
 
Aan de hand van primaire literatuur bestudeer je de volgende aandoeningen:
  • neuronale ontwikkelingsafwijkingen (bv. neuronale migratie defecten)
  • defecten in synapsen (bv. autisme, schizofrenie)
  • neurodegeneratieve aandoeningen (bv. Parkinson, Alzheimer)
Werkvormen
De stof van de cursus zal worden gepresenteerd, doorgenomen en toegepast in de volgende vormen:
  • hoorcolleges
  • zelfstudie van primaire en secundaire literatuur
  • werkcolleges, waarin de primaire literatuur bediscussieerd wordt
  • practicum
  • minisymposium
In het practicum werken jullie aan modelsystemen van voor jullie onbekende aandoeningen. Aan de hand van jullie eigen resultaten en de literatuur geven jullie in een afsluitend symposium een presentatie over jullie mogelijke verklaring voor deze aandoeningen.
 
Toetsing
Aanwezigheid is verplicht, actieve deelname wordt verwacht. Er zijn twee deeltoetsen, een groeps-presentatie (mondelinge presentatie) op het mini-symposium. De weging van de verschillende onderdelen en de regels voor herkansing worden aan het begin van de cursus bekend gemaakt.
 
Studiemateriaal
  • primaire en secundaire literatuur, te verkrijgen via UBU of internet
  • materiaal op Blackboard 
Niet verplicht maar aanbevolen:
  • Purves et al.: Neuroscience, 5th edition, Sinnauer Associates Inc, 2011.
  • Alberts et al: Molecular Biology of the Cell, 6th Edition, Garland Science, 2015.
SluitenHelpPrint
Switch to English