SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: USG4240
USG4240
Sociaal ondernemerschap als uitdaging; Learning Lab Overvecht 2
Cursus informatie
CursuscodeUSG4240
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Na afronding van deze cursus:  
  • hebben studenten inzicht in sociaal ondernemerschap als maatschappelijk fenomeen en het krachtenveld waarin sociale ondernemingen opereren en kennen ze schragende theoretische concepten achter sociaal ondernemerschap en sociale ondernemingen; 
  • zijn studenten in staat om samen met relevante stakeholders de verworven (theoretische) inzichten in te zetten voor het (co-)creëren van sociaal ondernemende oplossingen voor behoeften van bepaalde groepen in de samenleving;
  • kunnen studenten hun ‘value case’ uiteenzetten in termen van meervoudige waarde(n) creatie en waarde(n) uitruil, de ‘value case’ vertalen naar een prototype van een sociale onderneming en dit prototype in de praktijk toetsen; 
  • zijn studenten in staat om een indicatie te geven van de maatschappelijke impact van hun plannen en hoe zij output en outcome ervan denken te kunnen meten;
  • zijn studenten in staat om samen met stakeholders een eerste tentatief verdienmodel achter hun ‘value case’ te ontwikkelen;
  • zijn studenten in staat om te reflecteren op hun eigen ontwikkeling als sociaal ondernemer zowel op de gedragscomponent als de kenniscomponent en de verworven interculturele competenties. 

Inhoud

Er is een nieuw type ondernemer opgestaan, namelijk sociaal ondernemers die hun ondernemerschap inzetten voor het realiseren van maatschappelijke impact. Dit betekent dat zij de sociale doelen in de missie van de onderneming centraal stellen; hetgeen overigens niet impliceert dat economische doelen minder belangrijk zouden zijn. Het realiseren van de economische doelen is immers de beste garantie voor duurzame invloed, zonder dat men afhankelijk is van subsidies en/of giften van derden. Daarnaast zoeken deze ondernemers ook een realistisch inkomen, te realiseren uit hun sociale onderneming. 
Een voorbeeld van sociaal ondernemerschap in Nederland is Specialisterren; een Utrechtse onderneming waar een dertigtal  jongeren met een autisme stoornis werkt aan het testen van software.
Een andere categorie sociaal ondernemers betreft ondernemende mensen die zich verbinden om gezamenlijk een lokaal maatschappelijk probleem op te lossen door het opzetten van een sociaal wijkbedrijf. Hierbij stellen zij zich onafhankelijk op, bijvoorbeeld jegens overheden, en bedienen zij zich in de regel van vernieuwende ideeën en strategieën om oplossingen te implementeren. Ook ontwikkelen zij vaker onconventionele financieringsarrangementen die erop gericht zijn tenminste kostenneutraal te opereren om zo de duurzaamheid van de oplossing te borgen. 
Beide benaderingen van sociaal ondernemerschap krijgen aandacht in deze cursus, zij het dat de tweede benadering gezien de context van de cursus het meest voor de hand ligt.

De uitdaging in deze cursus is om daadwerkelijk in een zo divers mogelijk team samen te werken aan de realisatie van een prototype voor een sociale onderneming in de wijk Overvecht. Daartoe werk je zeer nauw samen met lokale stakeholders en initiatiefnemers. Het leidende didactische principe is ‘actie leren’. Dit veronderstelt een actieve rol van studenten bij de diverse manieren van kennisverwerving. Uitgangspunten van actie-leren zijn oa ‘leren door doen’, ‘leren wordt versterkt door het nemen van risico’s’ en ‘ leren is een zaak van vrijwilligheid en ‘verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces’
Actie leren betekent ook inhoudelijke en theoretische verdieping. Theorie wordt vraag-gestuurd en ‘just in time’ aangeboden. Thema’s zijn bijvoorbeeld ‘sociale bricolage’, ‘nut en noodzaak van impact meting’  en de ethische dimensie van sociaal ondernemen. Verder werken we met de nieuwste inzichten over het ontwikkelen van “nieuwe businessmodellen’ (klaverblad model). Je zoekt ook zelf naar  de voor jouw activiteiten relevante literatuur en bereidt de gemeenschappelijke bespreking hiervan zelf voor.
  
Het is mogelijk om deze cursus te combineren met de cursus Actie, leren en impact (USG4151) in periode 1.

Studenten die niet de bachelor Bestuurs- en Organisatiewetenschap volgen raden we aan zich vooraf kennis van de beginselen van Bestuurs- en Organisatiewetenschap eigen te maken. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld de cursus Inleiding Bestuur en Organisatie (USG5020) te volgen.

SluitenHelpPrint
Switch to English