SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: USG4060
USG4060
Sport en samenleving
Cursus informatie
CursuscodeUSG4060
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen

Na afronding van deze cursus heeft de student:
  • kennis en inzicht verworven in de rol die sport speelt in de maatschappij (en andersom) en in gerelateerde betekenissen in het besturen en organiseren van sport;
  • vanuit verschillende theoretische invalshoeken inzicht verkregen in spanningsvelden en vraagstukken in het besturen en organiseren van sport die samenhangen met complexe relaties tussen sport, de overheid, de markt en maatschappelijke ordeningsprincipes zoals gender, etniciteit en sociale klasse.
  • een sociologisch en B&O perspectief ontwikkeld met betrekking tot sportpraktijken en discoursen.
  • vaardigheden verworven in het uitvoeren van onderzoek en het schrijven van een werkstuk vanuit een sociologisch en B&O perspectief.
Inhoud
Bijna iedereen kan wel over sport meepraten en heeft een mening over sportgebeurtenissen. In de cursus Sport & Samenleving staan twee thema’s centraal: ‘De wil om te winnen’ en ‘sport voor iedereen?’. Deze twee thema’s bestuderen we vanuit sociologisch perspectief (welke betekenis heeft sport in de samenleving en welke spanningsvelden roept zij op?) en bestuur- en organisatieperspectief (welke betekenis hebben bestuur- en organisaties in de sport en tot welke vraagstukken leidt dit?). Onderwerpen die we hierbinnen bespreken zijn onder meer de ‘sportificering’ van de samenleving, regulering van full contact vechtsporten, goed sportbestuur, commerciële logica’s in sport, de sportvereniging en waardecreatie voor leden, de vermaatschappelijking van de sport, sport en vluchtelingen, in- en exclusie in en door sport en ‘gendered’ coaching.
In het eerste deel van de cursus leiden gastdocenten op basis van hun onderzoek één van bovengenoemde onderwerpen in. Dit deel wordt afgesloten met een literatuurtentamen.
In het tweede deel werk je in een subgroep aan een gezamenlijk werkstuk, waarin je één van de geïntroduceerde thema’s en bijbehorende spanningsvelden uitwerkt. Dit doe je op basis van het betreffende college, beleidsdocumenten, literatuur en een analyse van hoe dit thema en de spanningsvelden zich openbaren bij een specifieke sportactor (bijvoorbeeld een sportbond, een gemeente, een vereniging) op basis van interviews en documentenanalyse.
De cursus wordt afgesloten met een presentatie van het werkstuk.


 
SluitenHelpPrint
Switch to English