SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TLEMV21011
TLEMV21011
Literatuuronderwijs en digitalisering
Cursus informatieRooster
CursuscodeTLEMV21011
Studiepunten (ECTS)5
Categorie / NiveauM (Master)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Geesteswetenschappen; Utrecht Graduate School of Humanities; Domein Talen;
Contactpersoondr. F.M. Dietz
E-mailF.M.Dietz@uu.nl
Docenten
Contactpersoon van de cursus
dr. F.M. Dietz
Overige cursussen docent
Blok
4  (25-04-2022 t/m 01-07-2022)
Aanvangsblok
4
Timeslot-: Geen timeslot van toepassing
Onderwijsvorm
Voltijd
Cursusinschrijving geopendvanaf 01-11-2021 t/m 28-11-2021
AanmeldingsprocedureOsiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
Na-inschrijvingJa
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure(Sub)school
Cursusdoelen

Deze cursus stelt zich tot doel dat de student:
  • Kennis verwerft over en inzicht krijgt in vakinhoudelijke en methodische ontwikkelingen in de Nederlandse letterkunde, met name waar het digitaal onderzoek betreft
  • Kennis verwerft over en inzicht krijgt in de (digitale, onderzoeksgerichte) didactiek van het onderwijs in literatuur en literatuurgeschiedenis
  • Kennis verwerft over en inzicht krijgt in wetenschappelijke en maatschappelijke discussies over de plaats van literatuur(geschiedenis) in het middelbaar onderwijs
  • Onderwijsmateriaal ontwerpt op het gebied van het literatuuronderwijs, gevoed door academische discussies
Inhoud
Het onderzoek naar Nederlandse literatuur is in de afgelopen decennia steeds digitaler geworden. Dat betekent dat er steeds meer teksten digitaal beschikbaar zijn, en dat die teksten met digitale technieken worden bestudeerd. De gevolgen zijn groot, want door deze ontwikkelingen kunnen er nieuwe, grotere onderzoeksvragen gesteld worden, en poppen er nieuwe methodische problemen op die om reflectie vragen. De vernieuwingen, uitdagingen, onderzoeksvragen van het digitale literatuuronderzoek dringen nog maar nauwelijks door tot het literatuuronderwijs in het middelbaar onderwijs, terwijl zij kunnen helpen om het literatuuronderwijs urgenter en onderzoeksgerichter te maken, en om de traditionele grenzen tussen de deeldisciplines van de het schoolvak Nederlands te slechten. Tegelijkertijd brengt de digitalisering ook didactische vraagstukken met zich mee: verdwijnen sociale interactie en discussie – zo belangrijk in de literatuurles – door een digitale vorm?  
In deze cursus verdiep je je in de vakinhoudelijke en methodische ontwikkelingen in de Nederlandse letterkunde, in de (digitale, onderzoeksgerichte) didactiek van het onderwijs in literatuur en literatuurgeschiedenis, en in de discussies over de plaats van literatuur(geschiedenis) binnen het schoolvak Nederlands. Een belangrijk vertrekpunt daarbij is LitLab (www.litlab.nl), het laboratorium voor literatuuronderzoek voor middelbare scholieren dat aan de UU ontwikkeld wordt. Studenten dragen concreet bij aan LitLab en de vernieuwing van het literatuuronderwijs door materiaal voor LitLab te ontwerpen en de mogelijkheden daarvan te onderzoeken en bevragen.  
 
Competenties
-
Ingangseisen
Je moet voldoen aan de volgende eisen
  • Alle onderstaande cursussen zijn behaald
    • Mastercursussen Geesteswetenschappen (200501100)
Verplicht materiaal
-
Werkvormen
Hoor/werkcollege

Toetsen
Opdracht(en) 1
Weging30
Minimum cijfer-

Verslag
Weging70
Minimum cijfer-

SluitenHelpPrint
Switch to English