SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL2V17003
TL2V17003
Taalonderwijskunde
Cursus informatie
CursuscodeTL2V17003
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
-           Begrijpen welke rol taal speelt in het onderwijs
-           Kunnen uitleggen hoe het onderwijs kan aansluiten bij natuurlijke processen van taalontwikkeling en taalgebruik
-           Voorbeelden kunnen beschrijven en analyseren van meer en minder effectieve vormen van taalontwikkeling en -gebruik in het onderwijs.
Inhoud
Taal is een vak op school: Nederlands, vreemde talen, klassieke talen. Maar taal is ook een middel om kennis mee te verwerven en om mee te communiceren in het onderwijs, bij alle vakken. Zonder taal geen leren, en zonder interactie geen onderwijs. Voor veel leerlingen is de ‘schooltaal’ hun eerste taal, maar vaak ook is die schooltaal een tweede taal voor een deel van de leerlingen. In deze cursus maken we kennis met de belangrijkste ideeën, concepten, theorieën die er zijn ontwikkeld over taalonderwijs aan de ene kant (taal als doel), en over de rol van taal in het onderwijs aan de andere kant (taal als middel). Dit is de studie van de taaldidactiek, of met een brede term taalonderwijskunde.
In het taalonderwijs (Nederlands en vreemde talen) ontwikkelen leerlingen hun taalvaardigheden lezen, schrijven, luisteren, spreken. Maar taalonderwijs is veel meer dan leerlingen vaardig maken in hun eigen taal of nieuwe talen. Het is ze ook bewust maken van het belang van taal bij het denken en leren, bij het functioneren in de samenleving, en bij het begrijpen en vormgeven van cultuur. Iedere student gebruikt taal in zijn opleiding, en heeft zelf meerdere vreemde talen geleerd. Deze leerervaringen gebruiken we als uitgangspunt in de cursus: hoe leer en gebruik jij eigenlijk taal? Hoe sluit het onderwijs daarop aan (of niet?). Welke afwegingen worden daarbij gemaakt?
 
In de cursus zullen de volgende thema’s aan de orde komen:
Leren van moedertaal, tweede taal en vreemde taal: overeenkomsten en verschillen tussen ongestuurde en gestuurde taalverwerving

Arbeidsmarktoriëntatie: 
zicht op het werkveld Taal en Onderwijs: onderwijspraktijk, onderwijsadvies, curriculumontwikkeling
Taal en het leren van schoolse kennis en vaardigheden
Taal en interactie in de klas
Taalonderwijsprocessen: aanbod, interactie, feedback
Taalonderwijs op school en op de universiteit: waarom leren/onderwijzen we eigenlijk zo?
SluitenHelpPrint
Switch to English