Studenten kennen de basisbegrippen en enkele debatten van de wetenschappelijke bestudering van taal, communicatie en geschiedenis.
Na het succesvol afronden van deze cursus:
- Heb je kennis van de relevante thema’s binnen de cursus en begrijp je dat er vanuit verschillende academische disciplines over de thematiek wordt nagedacht.
- Kun je zelfstandig relevante wetenschappelijke artikelen en bronnen vinden en beoordelen;
- Kun je zelfstandig een onderzoeksonderwerp bepalen en een duidelijke vraagstelling formuleren
- Kun je in een paper wetenschappelijke literatuur bespreken, vergelijken, beoordelen en interpreteren
- Heb je kennis van onderzoeksmethoden van Taal en Communicatie, en Geschiedenis;
- Kun je primaire bronnen en literatuur binnen het kader van de onderzoeksvraag kritisch analyseren;
- Kun je wetenschappelijk verantwoorde conclusies trekken en gefundeerde standpunten formuleren op basis van secundaire literatuur;
- Kun je een bibliografie aanleggen;
- Kun je feedback ontvangen en zelf constructieve feedback geven op het werk van andere studenten;
- Kun je volgens academische normen werken, o.a. wat betreft denken, handelen en communiceren en wat betreft gedragsnormen (‘eerlijke wetenschap’).
|
|
|
In de media woeden regelmatig discussies waarin partijen elkaar beschuldigen van het verspreiden van nepnieuws en onjuistheden. Dergelijke beschuldigingen en interpretaties zijn interessant, omdat je zou kunnen denken dat onjuiste informatie in onze gemedieerde samenleving makkelijk te bestrijden is: als iedereen in principe toegang heeft tot de ‘feiten’, hoeft daar immers geen discussie over te zijn. Dat die discussie er toch is, heeft onder andere te maken met betrouwbaarheid van bronnen, subtiele manieren van framing, multiperspectiviteit en onduidelijke onderscheiden tussen subjectieve argumenten en feiten. We gaan aan de hand van dit soort begrippen kijken naar maatschappelijke discussies. In deze cursus staat het begrip framing centraal: hoe presenteren verschillende partijen hun waarheden? En wat doen ze af als nep of onjuist, en welke middelen en technieken gebruiken ze hierbij? En wat betekent dit voor ons begrip van de verschillen tussen feit en fictie?
Deze cursus staat alleen open voor eerstejaars TCS en LAS
Deze cursus oriënteert op de TCS-hoofdrichtingen:
- Taal en Communicatie
- Internationale Betrekkingen in Historisch Perspectief.
Zijdelings komen ook Filosofie, Politiek en Maatschappij, en Nieuwe Media en Digitale Cultuur aan bod.
|
|
|