CloseHelpPrint
Kies de Nederlandse taal
Course module: GSTPKC02
GSTPKC02
Interpersonal teacher behaviour
Course infoSchedule
Course codeGSTPKC02
ECTS Credits5
Category / LevelM (Master)
Course typeCourse
Language of instructionDutch
Offered byGraduate School of Teaching; Graduate School of Teaching;
Contact persondrs. M.T. Mainhard
E-mailm.t.mainhard@uu.nl
Lecturers
Contactperson for the course
drs. M.T. Mainhard
Other courses by this lecturer
Lecturer
drs. M.T. Mainhard
Other courses by this lecturer
Lecturer
drs. A.J. Westermann
Other courses by this lecturer
Teaching period
1  (26/08/2019 to 08/11/2019)
Teaching period in which the course begins
1
Time slotABC: See 'Help'
Study mode
Full-time
Course application processadministratie onderwijsinstituut
Enrolling through OSIRISNo
Enrolment open to students taking subsidiary coursesNo
Pre-enrolmentNo
Waiting listNo
Course placement processadministratie onderwijsinstituut
Aims
Aan het eind van de cursus:
  • ben je in staat om interpersoonlijke processen te benoemen en te duiden volgens het begrippenkader van de interpersoonlijke theorie;
  • ben je je bewust van het interpersoonlijk effect van je eigen gedrag in de klas;
  • kun je eigen gedrag en dat van anderen analyseren en gedragsalternatieven formuleren;
  • heb je je gedragsrepertoire uitgebreid.
Content
Wat er in de klas gebeurt kan vanuit verschillende oogpunten worden beschreven, bijvoorbeeld:
Welke kennis komt aan bod? Welke leeractiviteiten? Maar ook: wat gebeurt er interpersoonlijk tussen docent en leerlingen? Interpersoonlijke processen in de klas hangen aan de ene kant samen met leeropbrengsten van leerlingen (hoe goed presteren leerlingen, maar ook hoe leuk vinden leerlingen een vak) en aan de andere kant met opbrengsten van docenten. Hoeveel stress ervaren docenten en hoe gemotiveerd zijn zij voor hun berope? Basisbeginsel van het interpersoonlijke perspectief is dat een klas een sociaal systeem is, waarin docent en leerlingen elkaars gedrag wederzijds beïnvloeden en dat al het gedrag dat een docent in de klas vertoont een interpersoonlijke betekenis heeft. Deze betekenis beschrijven we met de mate van invloed van een docent (d.w.z. dominantie of sturing) en de mate van nabijheid (de warmte in het contact met leerlingen).
In dit keuzevak wordt een begrippenkader aangereikt waarmee interpersoonlijke aspecten van lesgeven, zoals relaties met leerlingen en interactie in de klas kunnen worden beschreven.
Studenten leren de wetmatigheden van interpersoonlijke processen kennen en leren hun gedrag als instrument in de klas in te zetten. We leggen uit waarom je wél moet 'lachen voor de kerst'.

NB: Voor deelname aan deze cursus is het noodzakelijk dat je gedurende de cursusperiode toegang hebt tot een vo-klas (als stagiair of docent)!

NB: Studenten die Pedagogiek 2, Vakdidactiek 2 en Professional in Praktijk 2 volgen krijgen voorrang i.v.m. het afronden van hun opleiding.

 
Competencies
-
Entry requirements
You must meet the following requirements
  • Enrolled for a degree programme of faculty Graduate School of Teaching
Prerequisite knowledge
Deze cursus kan alleen gevolgd worden door studenten die zijn ingeschreven voor een van de lerarenopleidingen.

Voor deelname aan deze cursus is het noodzakelijk dat je gedurende de cursusperiode toegang hebt tot een vo-klas (als stagiair of docent)!
Required materials
-
Instructional formats
Seminar

Tests
Test
Test weight100
Minimum grade5.5

CloseHelpPrint
Kies de Nederlandse taal