SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GSTPIP2
GSTPIP2
Professional in Praktijk 2
Cursus informatieRooster
CursuscodeGSTPIP2
Studiepunten (ECTS)10
Categorie / NiveauM (Master)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorGraduate School of Teaching; Graduate School of Teaching;
Contactpersoondrs. E. Laroes
Telefoon+31 30 2533661
E-mailE.Laroes@uu.nl
Docenten
VorigeVolgende 5
Docent
M.J. Brijder
Overige cursussen docent
Docent
H. de Graaff
Overige cursussen docent
Docent
dr. L.F. Henrichs
Overige cursussen docent
Docent
C. Jeremiah-Quint
Overige cursussen docent
Docent
drs. P. Kroes
Overige cursussen docent
Blok
1-2  (26-08-2019 t/m 31-01-2020)
Aanvangsblok
1/  3
TimeslotC: MA-middag/namiddag,DI-middag, DO-ochtend
Onderwijsvorm
Voltijd
Inschrijven via OSIRISNee
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Cursusdoelen
Het grootste deel van de cursus vindt plaats op de stageschool. Deze stage is een individuele eindstage met een duur van 20 weken en kan als betaalde baan voldaan worden. In stage PiP2 moeten minimaal 60 lessen (uitgaande van lessen van 50 minuten) worden gegeven in de bovenbouw. De student is op alle dagen behalve dinsdag beschikbaar voor de school en is vier dagdelen op school aanwezig, verspreid over maximaal drie dagen. 
Op school wordt de student begeleid door een stagebegeleider. De vakdidacticus bezoekt minimaal één les en bespreekt deze na. Naast de stagebegeleiding op de school zijn er regelmatig bijeenkomsten in een vaste basisgroep. In dit gedeelte reflecteren de studenten op hun docentgedrag, ontwikkelen zij een eigen docentstijl en een eigen praktijktheorie. De in stage PiP1A/B opgedane integratie van diverse kennisbronnen en kennis over het leren van docenten, gelden als basis voor het ontwikkeling van de praktijktheorie.

Meer concreet:
  • stellen zij leerdoelen op
  • wisselen zij eigen ervaringen uit, geven en verwerken doelgericht  feedback
  • ontwikkelen studenten een professionele identiteit
  • krijgen zij inzicht in hun eigen leren en koppelen dat aan het leren van docenten in algemene zin
  • integreren studenten in deze bijeenkomsten diverse soorten kennis en  ontwikkelen een eigen praktijktheorie.
  • analyseren zij hun eigen professionele ontwikkeling en werken (middels een portfolio) gewerkt aan vastlegging van de ontwikkeling en competenties.
  • expliciteren zij de eigen vaardigheden van de docent in opleiding en koppelen deze aan theorie
  • verwerven vaardigheden voor toekomstige leerlingbegeleiding, de student krijgt ervaring en (werk)vormen om leerlingbegeleiding en stimuleren eigen groei van de leerling.
Het is verplicht om naast PIP 2, de cursussen Pedagogiek 2 en Vakdidactiek 2 te volgen.
Inhoud
 
Competenties
-
Ingangseisen
Je moet voldoen aan de volgende eisen
  • Ingeschreven voor een opleiding van de faculteit Graduate School of Teaching
  • Alle onderstaande cursussen zijn behaald
    • Teaching practice 1b (GSTPIP1B)
Verplicht materiaal
Boek
-
ISBN:9789001873127
Titel:Effectief leren basisboek
Auteur:Sebo Ebbens, Simon Ettekoven
Uitgever:Noordhoff
Druk:4
Boek
-
ISBN:9789046904176
Titel:Handboek voor Leraren
Auteur:W. Geerts & R. van Kralingen
Uitgever:Coutinho
Druk:2
Werkvormen
Werkgroep

Algemeen
Werkgroep horend bij hoorcollege/themacollege

Toetsen
Praktijkdossier
Weging100
Minimum cijfer-

Overgangsregeling i.o.m. docent
Weging100
Minimum cijfer5,5

SluitenHelpPrint
Switch to English