SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GSTOKC14
GSTOKC14
Communicatie in het educatieve domein
Cursus informatie
CursuscodeGSTOKC14
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
Na afronding van deze cursus kunnen studenten:
  • de kerncompetenties (kennis, vaardigheden, waarden, rollen) beschrijven en analyseren die tot de professionele identiteit van een onderwijsprofessional op MA-niveau behoren;
  • de positie van een MA-onderwijsprofessional in relatie tot wetenschap, beleid, media, educatie en samenleving bepalen;
  • een relevant product (project- of onderzoeksvoorstel) opstellen waarin een maatschappelijk vraagstuk wordt geadresseerd, rekening houdend met de benodigde expertise, betrokken praktijkpartners en praktische maatschappelijke context;
  • educatieve en overtuigende teksten (gesproken of geschreven) voor een specifieke (leken)doelgroep maken.
Inhoud
Als onderwijsprofessional kun je ervoor kiezen om voor de klas te gaan staan, maar ook buiten het klaslokaal liggen er veel kansen om aan het werk te gaan. Tijdens deze cursus verwerf je inzicht in de verschillende rollen die je als onderwijsprofessional in de samenleving kunt vervullen, en wat ervoor nodig is om deze rol succesvol te vervullen – met name in termen van communicatie.
 
In deze cursus komen professionals uit verschillende beroepsvelden tijdens gastcolleges hun ervaringen en inzichten delen. Hierbij valt te denken aan wetenschapsjournalistiek, informele educatie (bijvoorbeeld in musea), “edutainment” (bijvoorbeeld voor educatieve televisieprogramma’s) en beleid. Hierbij wordt gekeken hoe de dynamiek tussen wetenschap en praktijk werkt en welke vaardigheden en kennis er nodig zijn om goed in deze verschillende beroepsvelden te kunnen functioneren. Je leert hierbij vanuit verschillende communicatiekundige theorieën naar situaties te kijken en waar je op moet letten bij communicatie met lekendoelgroepen.

Bij een te groot aantal deelnemers hebben studenten Educatie en Communicatie voorrang.

 
 
SluitenHelpPrint
Switch to English