SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GSTOKC10
GSTOKC10
Taalbeleid in onderwijs en maatschappij
Cursus informatie
CursuscodeGSTOKC10
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
Na afronding van de cursus:
  • is de student zich bewust van talige uitdagingen in onderwijzen en leren, en is in staat deze te herkennen en onderbouwen voor zijn eigen vakgebied,
  • kan de student de relevantie van taalbeleid voor het schoolsucces van leerlingen beschrijven en onderbouwen,
  • kan de student de rol en verantwoordelijkheid van taal- en vakdocenten bij taalbeleid beschrijven en onderbouwen,
  • begrijpt de student de overeenkomsten en verschillen tussen uitgangspunten en praktijk van taalgericht vakonderwijs en content and language integrated learning (CLIL),
  • is de student in staat om vanuit principes van taalbeleid taal- en vakgerichte lessen en/of leerlijnen te ontwikkelen en verantwoorden, in afstemming met andere vakken,
  • kent de student een aantal kernconcepten rond taalbeleid en onderwijs en de belangrijkste onderzoeksmethoden, ontwikkeling en evaluatie ervan. Hij/zij heeft inzicht in de complexe interactie van factoren en actoren in taalbeleid, kan deze kritisch analyseren en kan tevens taalbeleid, taalbeleidsrapporten en wetenschappelijk onderzoek naar taalbeleid kritisch evalueren.
Inhoud
Bijna alle leren op school verloopt via taal; daarom is taalbewustzijn en taalvaardigheid een voorwaarde voor schoolsucces. Docenten van alle vakken spelen een belangrijke rol bij de schooltaal- en vaktaalontwikkeling van leerlingen.
In de cursus Taalbeleid leer je vakonderwijs te versterken door een effectieve focus op taal (taalgericht vakonderwijs) en hoe je dat op school en in de maatschappij vakoverstijgend kunt aanpakken (taalbeleid). We richten ons zowel op de ondersteuning van taalzwakke en anderstalige leerlingen als op academische taalontwikkeling in de bovenbouw van havo/vwo. De cursus is nadrukkelijk gericht op docenten in opleiding in zowel exacte vakken, maatschappijvakken als talen, en opstudenten van het GW masterprogramma Taalverwerving en Meertaligheid.

In de cursus zullen de volgende thema’s aan de orde komen:
  • Taalbeleid; ontwikkelingen in de maatschappij en het onderwijs
  • De taal van het leren en de taal van de vakken,
  • Taalgericht vakonderwijs: context, taalsteun, interactie,
  • Taalbeleid: afstemming binnen de school: rollen van vak- en taaldocenten,
  • Taalbeleid en tweetalig onderwijs: content and language integrated learning
  • Academische en vakspecifieke woordenschatontwikkeling, woordleerstrategieën,
  • Interactie in de klas; effectieve leerdialogen,
  • Leesvaardigheid als vakgerichte studievaardigheid
  • Schrijven om te leren in de vakken,
  • Feedback op taal en inhoud
Voor studenten MTV is er een aanvullend thema Taalbeleid in Friesland. In dit thema zal de tweetalige Friese situatie in maatschappij en onderwijs worden belicht en geanalyseerd. Ook zullen parallellen getrokken worden met taalbeleid in andere meertalige regio's in Europa.
Studenten MTV maken over dit thema een aanvullende opdracht.

Cursusmateriaal:
  • Hajer, M., & Meestringa, T. (2015). Handboek taalgericht vakonderwijs.  Bussum, Coutinho.
  • Aanvullende onderzoeksliteratuur (wordt online beschikbaar gesteld)
  • Voorbeelden van lesmateriaal en videofragmenten, o.a. via www.taalgerichtvakonderwijs.nlwww.leoned.nl
  • Aanbevolen voor studenten MTV: Spolsky, B (2009), Language Management,  Cambridge University Press
SluitenHelpPrint
Switch to English