SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GSTOKC04
GSTOKC04
Lezen en schrijven: onderwijs en toetsing
Cursus informatie
CursuscodeGSTOKC04
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
In deze cursus
  • verwerf je wetenschappelijke kennis en inzichten over effectieve lees- en schrijfdidactieken,
  • verwerf je wetenschappelijke kennis en inzichten over het toetsen van lees- en schrijfvaardigheden (rol van formatief toetsen, problematiek bij de beoordeling van schrijfproducten, dilemma’s bij het taalgebruik in toetsen van andere schoolvakken);
  • leer je wetenschappelijke inzichten uit empirische literatuur te vertalen naar evidence-based adviezen voor de (taal)onderwijspraktijk;
  • leer je op basis van die wetenschappelijke inzichten de didactiek in lees- en schrijflessen te analyseren, te evalueren en te optimaliseren.
Inhoud
Deze cursus is alleen bestemd voor studenten die een Educatieve Master in een taal doen.

In het voortgezet onderwijs wordt lezen vaak opgevat als het maken van een tekst met vragen, terwijl schrijven vaak wordt geleerd door het maar te oefenen. Beide varianten zijn vanuit didactisch oogpunt vrij minimalistisch, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. In deze cursus staan we daarom eerst stil bij enkele algemene didactische uitgangspunten voor het onderwijs in lees- en schrijfvaardigheid. Onderdeel hiervan is een workshop over de manier waarop je observerend leren kunt inzetten in het taalonderwijs.

Vervolgens kijken we naar de toetsing van lezen en schrijven, met name de inzet van formatieve toetsing en de voor- en nadelen van verschillende manieren waarop schrijfproducten beoordeeld kunnen worden. Tot slot bekijken we hoe we kunnen komen tot evidence-based adviezen voor de (taal)onderwijspraktijk. Via studentpresentaties komt een variëteit aan didactieken en werkvormen voor het lees- en schrijfonderwijs aan bod. De verworven inzichten worden vervolgens toegepast tijdens de evaluatie en optimalisatie van een zelfgekozen lessenserie.




 
SluitenHelpPrint
Switch to English