SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GSTOKC04
GSTOKC04
Lezen en schrijven: onderwijs en toetsing
Cursus informatie
CursuscodeGSTOKC04
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
In deze cursus leer je het onderwijs in en de toetsing van lees- en schrijfvaardigheid op basis van wetenschappelijke bevindingen te analyseren en te evalueren. Ook krijg je inzicht in het belang van taal in toetsen en teksten van andere schoolvakken, en op de problematiek die zich voordoet bij de beoordeling van schrijfproducten. Verder leer je om op basis van empirische literatuur evidence-based adviezen voor het taalonderwijs te formuleren en leer je wetenschappelijke bevindingen te gebruiken voor de evaluatie en optimalisatie van lessenseries over lezen en/of schrijven.
Inhoud
Deze cursus is alleen bestemd voor studenten die een Educatieve Master in een taal doen.

In het voortgezet onderwijs wordt lezen vaak opgevat als het maken van een tekst met vragen, terwijl schrijven vaak wordt geleerd door het maar te oefenen. Beide varianten zijn vanuit didactisch oogpunt vrij minimalistisch, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

In deze cursus staan we eerst stil bij enkele algemene didactische uitgangspunten voor het onderwijs in lees- en schrijfvaardigheid. Onderdeel hiervan is een workshop over de manier waarop je observerend leren kunt inzetten in het taalonderwijs.

Vervolgens kijken we naar het belang van taal in teksten en toetsen van andere vakken, en naar de toetsing van lezen en schrijven, met name de inzet van formatieve toetsing en de voor- en nadelen van verschillende manieren waarop schrijfproducten beoordeeld kunnen worden (o.a. holistisch vs. analytisch).

Tot slot kijken we hoe we kunnen komen tot evidence-based adviezen voor de taalonderwijspraktijk. Via studentpresentaties komt een variƫteit aan didactieken en werkvormen voor het lees- en schrijfonderwijs aan bod. De verworven inzichten worden vervolgens toegepast tijdens de evaluatie en optimalisatie van een zelfgekozen lessenserie.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English