SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GSTOKC02
GSTOKC02
Het organiseren van leren. De leraar in de context van schoolorganisatie en onderwijsbeleid.
Cursus informatieRooster
CursuscodeGSTOKC02
Studiepunten (ECTS)5
Categorie / NiveauM (Master)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorGraduate School of Teaching; Graduate School of Teaching;
Contactpersoondr. R.E. Hagemeijer
E-mailr.e.hagemeijer@uu.nl
Docenten
Docent
dr. R.E. Hagemeijer
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. R.E. Hagemeijer
Overige cursussen docent
Blok
2  (11-11-2019 t/m 31-01-2020)
Aanvangsblok
2
TimeslotABC: Zie 'Help'
Onderwijsvorm
Voltijd
Cursusinschrijving geopendvanaf 03-06-2019 t/m 30-06-2019
Aanmeldingsprocedureadministratie onderwijsinstituut
Inschrijven via OSIRISNee
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedureadministratie onderwijsinstituut
Cursusdoelen
Na afronding van deze cursus:

•        heeft de student inzicht in de grotere context rondom de (aankomend) onderwijsprofessional
•        kent de student verschillende perspectieven op de organisatie van leren, in het bijzonder op het functioneren van de school als organisatie, leiderschap,  onderwijsbeleid en onderwijsverbetering
•        kan de student inzichten uit wetenschappelijk onderzoek op het gebied van (school)organisatie, leiderschap, onderwijsbeleid en onderwijsverbetering benoemen en delen
•        Is de student in staat om kritisch te reflecteren op de toepassing van de cursusthema’s in de eigen praktijk.
Inhoud
Als docent maak je deel uit van een grotere context waarin verschillende partijen zich mengen in discussies over onderwijs, zoals ouders, collega’s, directie en de maatschappij. Deze partijen hebben vaak verschillende perspectieven op hoe onderwijs het best georganiseerd en verbeterd zou kunnen worden. Recent onderzoek toont aan dat onderwijsverbetering een complex proces is, waarbij schoolorganisatie, schoolcultuur, en leiderschap een belangrijke rol spelen.
 
In de cursus “Het organiseren van leren” ontwikkel je inzicht in verschillende perspectieven op onderwijs en de manieren waarop scholen georganiseerd en aangestuurd worden. Ook leer je meer over hoe onderwijsbeleid tot stand komt, over de rol van onderwijsadviseurs bij onderwijsverbetering, de maatschappelijke functie van onderwijs, en de rol van (aankomend) onderwijsprofessionals in deze context.
Competenties
-
Ingangseisen
Je moet voldoen aan de volgende eisen
  • Ingeschreven voor een opleiding van de faculteit Graduate School of Teaching
Voorkennis
Deze cursus kan alleen gevolgd worden door studenten die zijn ingeschreven voor een van de lerarenopleidingen.
Verplicht materiaal
-
Werkvormen
Werkcollege

Toetsen
Toets
Weging100
Minimum cijfer5,5

SluitenHelpPrint
Switch to English