SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GSTKO19
GSTKO19
Lezen en schrijven: onderwijs en toetsing
Cursus informatie
CursuscodeGSTKO19
Studiepunten (EC)3,75
Cursusdoelen
Na afronding van de cursus heb je op basis van wetenschappelijke bevindingen geleerd kritisch te kijken naar het onderwijs in en de toetsing van lees- en schrijfvaardigheid. Ook heb je meer zicht gekregen op het belang van taal in toetsen van andere schoolvakken, en op de problematiek die zich voordoet bij de beoordeling van schrijfproducten.
Verder heb je geleerd op basis van empirische literatuur evidence-based adviezen voor de onderwijs te formuleren en heb je vaardigheden opgedaan in het vertalen van wetenschappelijke bevindingen naar de invulling van lessenseries over lezen en/of schrijven.
Inhoud
Deze cursus is alleen bestemd voor studenten die een Educatieve Master in een taal doen.
 
In het voortgezet onderwijs wordt lezen vaak opgevat als het maken van een tekst met vragen, terwijl schrijven vaak wordt geleerd door het maar te oefenen. Beide varianten zijn wel erg minimalistisch. Recent onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat observeren van schrijvers veel grotere leereffecten heeft dan leren door doen.

In deze cursus bekijken we eerst wat de noties lees- en schrijfvaardigheid inhouden en wat het belang is van taal bij de toetsing in andere schoolvakken. Vervolgens bestuderen we literatuur waarin de effectiviteit van verschillende lees- en schrijfdidactieken is getest en kijken we naar problemen die zich voordoen bij verschillende manieren om schrijfvaardigheid te beoordelen.

Tot slot kijken we hoe we kunnen komen tot evidence-based adviezen voor de onderwijspraktijk. Via studentpresentaties komt een variƫteit aan didactieken en toetsvormen op het gebied van lezen en schrijven aan bod. De verworven inzichten worden vervolgens toegepast tijdens de evaluatie en bijstelling van een lessenserie.
SluitenHelpPrint
Switch to English