SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GSTKO16
GSTKO16
Interpersoonlijk leraarsgedrag
Cursus informatieRooster
CursuscodeGSTKO16
Studiepunten (ECTS)3,75
Categorie / NiveauM (Master)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorGraduate School of Teaching; Graduate School of Teaching;
Contactpersoondrs. M.T. Mainhard
E-mailm.t.mainhard@uu.nl
Docenten
Docent
drs. E. Laroes
Overige cursussen docent
Docent
drs. M.T. Mainhard
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
drs. M.T. Mainhard
Overige cursussen docent
Docent
drs. A.J. Westermann
Overige cursussen docent
Blok
2  (12-11-2018 t/m 01-02-2019)
Aanvangsblok
2
TimeslotA: MA-ochtend, DI-namiddag, WO-ochtend
C: MA-middag/namiddag,DI-middag, DO-ochtend
Onderwijsvorm
Voltijd
Cursusinschrijving geopendvanaf 17-09-2018 t/m 30-09-2018
Aanmeldingsprocedureadministratie onderwijsinstituut
Inschrijven via OSIRISNee
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedureadministratie onderwijsinstituut
Cursusdoelen
Aan het eind van de cursus:
  • ben je in staat om interpersoonlijke processen te benoemen en te duiden volgens het begrippenkader van de interpersoonlijke theorie;
  • ben je je bewust van het interpersoonlijk effect van je eigen gedrag in de klas;
  • kun je eigen gedrag en dat van anderen analyseren en gedragsalternatieven formuleren;
  • heb je je gedragsrepertoire uitgebreid.
Inhoud
Wat er in de klas gebeurt kan vanuit verschillende oogpunten worden beschreven, bijvoorbeeld:
Welke kennis komt aan bod? Welke leeractiviteiten? Maar ook: wat gebeurt er interpersoonlijk tussen docent en leerlingen? Interpersoonlijke processen in de klas hangen aan de ene kant samen met leeropbrengsten van leerlingen (hoe goed presteren leerlingen, maar ook hoe leuk vinden leerlingen een vak) en aan de andere kant met opbrengsten van docenten. Hoeveel stress ervaren docenten en hoe gemotiveerd zijn zij voor hun berope? Basisbeginsel van het interpersoonlijke perspectief is dat een klas een sociaal systeem is, waarin docent en leerlingen elkaars gedrag wederzijds beïnvloeden en dat al het gedrag dat een docent in de klas vertoont een interpersoonlijke betekenis heeft. Deze betekenis beschrijven we met de mate van invloed van een docent (d.w.z. dominantie of sturing) en de mate van nabijheid (de warmte in het contact met leerlingen).
In dit keuzevak wordt een begrippenkader aangereikt waarmee interpersoonlijke aspecten van lesgeven, zoals relaties met leerlingen en interactie in de klas kunnen worden beschreven.
Studenten leren de wetmatigheden van interpersoonlijke processen kennen en leren hun gedrag als instrument in de klas in te zetten. We leggen uit waarom je wél moet 'lachen voor de kerst'.

NB: Voor deelname aan deze cursus is het noodzakelijk dat je gedurende de cursusperiode toegang hebt tot een vo-klas (als stagiair of docent)!

Ingangseisen
Er moet voldaan zijn aan de cursus:
- Onderzoek in Onderwijs (GSTPGO1)
Of er moet voldaan zijn aan de cursus:
- Introduction SEC (AS-SEC410)
Of er moet voldaan zijn aan de cursus:
- SGPL-Atelier educatief ontwerpen (GEO4-3702)
Verplicht materiaal
-
Werkvormen
Werkcollege

Toetsen
Toets
Weging100
Minimum cijfer5,5

SluitenHelpPrint
Switch to English