SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GKMV17002
GKMV17002
Public history, herinnering en werelderfgoed. Naar een coöperatieve historische cultuur.
Cursus informatieRooster
CursuscodeGKMV17002
Studiepunten (ECTS)5
Categorie / NiveauM (Master)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalEngels, Nederlands
Aangeboden doorFaculteit Geesteswetenschappen; Utrecht Graduate School of Humanities; Domein Geschiedenis en Kunstgeschiedenis AM;
Contactpersoondr. M.H. Huisman
Telefoon06-18408440
E-mailm.h.huisman@uu.nl
Docenten
Contactpersoon van de cursus
dr. M.H. Huisman
Overige cursussen docent
Docent
dr. M.H. Huisman
Overige cursussen docent
Docent
F.S.L. Schouten
Overige cursussen docent
Blok
1  (06-09-2021 t/m 05-11-2021)
Aanvangsblok
1
TimeslotA: A (MA-ochtend, DI-namiddag, WO-ochtend)
Onderwijsvorm
Voltijd
OpmerkingGesloten voor inschrijving tijdens de wijzigingsdagen. Cursus heeft een Nederlandse en een Engelse groep.
Cursusinschrijving geopendvanaf 31-05-2021 09:00 t/m 27-06-2021 23:59
AanmeldingsprocedureOsiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure(Sub)school
Cursusdoelen
This course aims to provide insight into social uses of the past. 
  • Students familiarize themselves with the (relation between the) concepts of public history, memory and heritage, and get an overview of recent debates and developments within these fields;
  • Students learn to connect these theoretical debates to cases from the historical culture in the Netherlands, Europe and the world;
  • Students discover their own position on the public role of historians in general, and cultural historians in particular.
Inhoud
Historians built their discipline on the assumption that the past is a ‘foreign country’ and that any understanding of this country requires experts with special knowledge and skills, that is: trained historians. Never, however, have academic historians owned the past. Many people engage with the past, through heritage sites, museums and historical theme parks, history education, commemorative rituals, or historical infotainment shaped as novels, movies, reenactments, computer games and the like. In this course we will engage with these public uses of the past in order to assess the role of (cultural) historians in a ‘participatory historical culture’.

Arbeidsmarktoriëntatie:
- Excursies / excursions
- Het analyseren van concrete (erfgoed-)instellingen in opdrachten/analysis of practices of heritage-institutions

Let op: alleen studenten van de MA Geschiedenis: educatie en communicatie mogen zich als bijvakker via hun tutor voor deze cursus inschrijven. Alle andere studenten die deze cursus als bijvak willen volgen, moeten contact opnemen met de MA coördinator.

The entrance requirements for Exchange Students will be checked by the International Office and the Programme coordinator. Acceptance is not self-evident.
Competenties
-
Ingangseisen
Je moet voldoen aan de volgende eisen
  • Alle onderstaande cursussen zijn behaald
    • Mastercursussen Geesteswetenschappen (200501100)
Verplicht materiaal
Wordt nader bekendgemaakt
-
Werkvormen
Hoor/werkcollege

Algemeen
Twee bijeenkomsten van elk 2 uur per week met discussie over weekliteratuur; excursies.

Voorbereiding bijeenkomsten
Studenten bestuderen de literatuur en verbinden die in discussies en opdrachten aan concrete voorbeelden. Deadlines zijn strikt. Een actieve voorbereiding en deelname van alle studenten is vereist.

Toetsen
Actieve deelname
Weging10
Minimum cijfer5,5

Presentatie
Weging40
Minimum cijfer-

Beoordeling
Kritische beoordeling van de cursusliteratuur; de bekwaamheid van de student om theorie praktijk in publieke geschiedenis, herinnering en erfgoed te verbinden; het vermogen om informatie over te brengen aan een publiek (mondelinge communicatie); academisch schrijven.

Deadlines
Een (groeps)presentatie en een schriftelijke opdracht in week 3-8.

Schriftelijke toets
Weging50
Minimum cijfer-

SluitenHelpPrint
Switch to English