SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GEO3-5004
GEO3-5004
Duurzaamheid als wereldbeeld; over de rol van wetenschap in maatschappelijke verandering
Cursus informatie
CursuscodeGEO3-5004
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De cursus 'Duurzaamheid als wereldbeeld' zet studenten aan tot interdisciplinair denken en handelen bij het oplossen van complexe vraagstukken en het bijdragen aan duurzaamheid. Na afloop van de cursus is de student in staat om:
  1. een beschrijving te geven van de kenmerken van een belangrijk duurzaamheidsvraagstuk en het multidisciplinaire karakter van dit vraagstuk;
  2. de oorzaken en gevolgen van de vraagstukken weer te geven;
  3. de rol van het eigen vakgebied, de persoonlijke waardeoriƫntatie en eigen bijdrage met betrekking tot duurzaamheid weer te geven;
  4. samen te werken met andere wetenschappelijke disciplines bij het zoeken naar oplossingen voor complexe duurzaamheidsvraagstukken;
  5. voor een breed publiek te schrijven over duurzaamheid;
  6. te reflecteren op het eigen wereldbeeld en op hoe de student zelf kan bijdragen aan een duurzamere wereld.
Inhoud
Uitgangspunt bij de cursus is het begrip duurzaamheid zoals gedefinieerd door VN-commissie Brundtland (1987):
Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen.

Duurzaamheid gaat dus over de schaarste van de hulpbronnen waarmee welvaart wordt voortgebracht, zowel nu als in de toekomst. De aarde is begrensd; grondstoffen kunnen opraken en de opnamecapaciteit van de atmosfeer en onze natuurlijke omgeving kent  grenzen.
Bij duurzame ontwikkeling is sprake van een synergie tussen ecologische, economische en sociale belangen. Ontwikkelingen die op technologisch, economisch, ecologisch, politiek of sociaal vlak bijdragen aan een gezonde aarde met welvarende bewoners en goed functionerende ecosystemen zijn duurzaam.

Beoordeling
Voor het behalen van studiepunten (7,5 EC) of een certificaat dient men aanwezig te zijn bij de plenaire bijeenkomsten (aftekenlijst), een groepsopdracht uit te voeren, columns en een individueel eindessay te schrijven. Voor het maken van de opdrachten wordt een E-platform (Blackboard) gebruikt. Toegang tot en instructie over het gebruik van dit platform verkrijgt men bij deelname aan de cursus. Er is een aanwezigheidsverplichting bij de lezingen.

Academische vaardigheden
  • Schriftelijke vaardigheden (groepsverslag, columns, individueel essay)
  • Mondelinge vaardigheden (discussiĆ«ren)
  • Beroepsvaardigheden (vergaderen, samenwerken)
SluitenHelpPrint
Switch to English