SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GEO3-3405
GEO3-3405
Geografie, Beeldvorming en Media
Cursus informatie
CursuscodeGEO3-3405
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau3 (Bachelor Gevorderd)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Geowetenschappen; Undergraduate School Geowetenschappen; B Sociale Geografie en Planologie;
Contactpersoondr. B. van Gorp
E-mailb.vangorp@uu.nl
Docenten
Docent
dr. T. Béneker
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. B. van Gorp
Overige cursussen docent
Blok
2  (09-11-2020 t/m 05-02-2021)
Aanvangsblok
2
TimeslotD: WO-middag, WO-namiddag, Vrijdag
Onderwijsvorm
Voltijd
Cursusinschrijving geopendvanaf 14-09-2020 08:00 t/m 27-09-2020 23:59
AanmeldingsprocedureOsiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
Na-inschrijvingJa
Na-inschrijving geopendvanaf 26-10-2020 08:00 t/m 27-10-2020 23:59
WachtlijstNee
Cursusdoelen
Let op: De cursusinformatie in de studiewijzer is bindend.
 
 
De student is in staat om:
  • de relevantie van beeldvormingsvraagstukken (voor geografen) te duiden;
  • de selectiviteit in de beeldvorming over geografisch relevante onderwerpen in verschillende media te analyseren en te beoordelen;
  • te reflecteren op de educatieve en informatieve waarde van geografische kennis voor een breder publiek in verschillende velden.
Inhoud
Beeldvorming (of representation) is een actueel thema, waar ook geografen mee te maken hebben. Enerzijds zijn er discussies over nepnieuws en selectiviteit in berichtgeving over andere gebieden of geografische fenomenen. Anderzijds zijn er hooggespannen verwachtingen over educaties via media of onderwijs om zo burgers bijvoorbeeld duurzamere keuzes te laten maken.
In deze cursus bekijken we de (re)presentatie van geografische kennis in onze samenleving. We bestuderen sectoren waar communicatie over geografische inhoud een belangrijke rol speelt, zoals de media/journalistiek, toerisme en promotie en educatie/onderwijs. We relateren belangrijke ontwikkelingen in deze sectoren aan beeldvormingsprocessen en de resulterende selectiviteit van beelden. Ook reflecteren we op de educatieve en informatieve waarde van geografische kennis, waar verschillende visies op bestaan. Om meer inzicht te krijgen in de beeldvormingsprocessen en om bekend te raken met de methode inhoudsanalyse, voeren studenten zelf een onderzoek uit naar de beeldvorming van een gebied of thema naar keuze. 
Deze cursus vormt, in thematiek en onderzoeksmethode, een goede voorbereiding op de master Geografie: educatie en communicatie. Bovendien is het een onmisbare voorbereiding op een bachelorthesis waarin inhoudsanalyse een rol speelt.

N.B.
Laatste informatie over werkvorm en literatuur is te vinden in de studiewijzer (Blackboard).
Competenties
-
Ingangseisen
-
Verplicht materiaal
Studiewijzer
-
Literatuur
Laatste informatie over literatuur is te vinden in de studiewijzer (Blackboard).
Aanbevolen materiaal
Diverse
In de cursus wordt gebruik gemaakt van een online module over het opzetten en uitvoeren van een beeldvormingsonderzoek. Deze module is beschikbaar via de Blackboard omgeving
Werkvormen
Hoorcollege

Algemeen
In week 1-3 diepen we samen, in de vorm van hoor- en werkcolleges, de relaties tussen media, beeldvorming en geografie verder uit. Daarna gaan de studenten in tweetallen aan de slag met hun beeldvormingsonderzoek. De werkcolleges en online module vormen de broodnodige ondersteuning hierbij. Het gehele onderzoeksproces, van het bedenken van een onderwerp tot de inhoudelijke reflectie op de uitkomsten, wordt doorlopen.

Werkcollege

Toetsen
Eindresultaat
Weging100
Minimum cijfer-

Beoordeling
Onderzoeksplan, onderzoeksverslag en slotsom.

SluitenHelpPrint
Switch to English