SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GEO2-3031
GEO2-3031
Introductie GIS / Cartografie
Cursus informatie
CursuscodeGEO2-3031
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Let op: De cursusinformatie in de studiewijzer is bindend.
 
De student is in staat om:
  • ‘Kernconcepten rond GIS en ruimtelijke data te kennen en begrijpen’
    De student kent de theorie en achtergrond van ruimtelijke data, analyse- en visualisatietechnieken. De student is bekend met concepten ‘schaal’, ‘classificatie’, ‘ruimtelijke analyse’, ‘omgeving/environment’, ‘ruimtelijke relaties’, ‘modelleren’, ‘dichtheid’, ‘afstand’ en ‘locatie’. Inhoudelijk kan de student het concept ‘leefbaarheid’ operationaliseren. Samen leidt dit tot ‘spatial literacy’, het begrijpen van de kernconcepten rond ruimtelijke data en analyse waardoor de student de juiste keuzes en afwegingen kan maken bij het werken met GIS.
  • Verschillende ruimtelijke data analyse- en visualisatietechnieken te kennen en toepassen
    De student kent de toepassingen en achtergronden van ruimtelijke analyse-  en visualisatietechnieken (afstandsanalyses, dichtheidsanalyse, ‘overlay’ analyse, classificatiemethoden en perceptie van visuele variabelen) en kan door het combineren van theoretische kennis en praktische vaardigheden zelf (ruimtelijke) data verzamelen, prepareren, analyseren en op een correcte en inzichtelijke manier visualiseren.
  • De narratief van het ruimtelijk vraagstuk te operationaliseren en analyseren
    De student kan een ruimtelijke vraagstuk en daarbij behorende theoretische concepten operationaliseren en hierbij de juiste data en  (ruimtelijke) analyse- en visualisatietechnieken kiezen. De student kan hierdoor deze data en analysetechnieken plaatsen binnen overkoepelende vraagstukken in de sociale geografie en planologie en afwegen welke ruimtelijke analyse de juiste methode is om een vraagstuk op te lossen.
  • Processen en resultaten te evalueren en hierop reflecteren’
    De student kan door middel van kritisch ruimtelijk denken reflecteren op afwegingen van zichzelf en van anderen gemaakt tijdens het verzamelen, prepareren, analyseren en visualiseren van (ruimtelijke) data en kan keuzes in dit proces evalueren. De student kan het werk van de eigen groep en van andere groepen evalueren middels peer-feedback.
  • 'Uitkomsten te vertalen naar beleids- en onderzoeksaanbevelingen' De student kan op basis van zijn/haar bevindingen een advies schrijven voor beleid en verder onderzoek naar de toepasbaarheid van de 'leefbaarometer' en leefbaarheid van buurten in het algemeen.
  • Zelfstandig kennis en vaardigheden uit te breiden
    De student is in staat om bij een nieuw ruimtelijk vraagstuk zelfstandig zijn opgedane kennis te activeren en uit te breiden. Dit leert de student door tijdens de cursus het aangereikte pallet van analyse- en visualisatietechnieken uit te breiden door zelfstudie en door kennis te maken met buiten-curriculaire bronnen waar deze kennis te vinden is.
Inhoud
Deze cursus is een eerste kennismaking met (ruimtelijke) data, de analyse en visualisatie van deze data en de manier waarop dit toegepast kan worden in (kwantitatief) onderzoek. Er is steeds meer (ruimtelijke) data beschikbaar voor onderzoek en ook zien we datavisualisaties in tal van media en onderzoek terugkomen. In deze cursus leer je niet alleen om zelf dergelijke analyses en visualisaties te maken, je leert ook om kritisch te kijken naar bestaande data visualisaties en te reflecteren op de processen en keuzes die hierachter zitten. In deze cursus zal je gaan verdiepen in het sociaalgeografische concept ‘leefbaarheid’.  We gebruiken hiervoor bestaande open data en leren je hoe je met deze data kunt werken met behulp van twee programma's, Excel en ArcGIS Pro. Met Excel zal de nadruk liggen op beschrijvende statistiek; wat kun je hiermee en hoe pas je het correct toe. Met ArcGIS Pro leer je hoe je ruimtelijke data kan omzetten in thematische kaarten en hoe je ruimtelijke analyses kunt uitvoeren op deze data.  Je leert ook op de verschillende analysestappen en uitkomsten te reflecteren door kritisch te kijken naar de keuzes die je maakt, de kwaliteit van de data en de sterke en zwakke punten van de toegepaste analysetechnieken. Ook leer je feedback te geven op het werk van medestudenten en vergelijk je jouw resultaten met een door beleidsmakers veel gebruikte tool: de Leefbaarometer.

Er is momenteel een wereld aan (ruimtelijke) data beschikbaar, en de analyse en visualisatie van deze data wordt steeds belangrijker in de wetenschap en in de praktijk. De kennis en vaardigheden die opgedaan worden tijdens deze cursus kun je zelf inzetten bij onderzoek en praktijkopdrachten, zowel verderop in de Bachelor Sociale Geografie als in het werkveld. Momenteel is er een grote vraag naar mensen die data kunnen analyseren, interpreteren en visualiseren. Dit reikt van statistische data die tot leven komen in inzichtelijke kaartjes en ruimtelijke patronen laat zien tot het gebruiken van ruimtelijke analyse om ruimtelijke planning en beleid te ondersteunen. Met deze cursus word je geprikkeld om zelf bestaande data te vergaren, te analyseren en te visualiseren; een nuttige en voor geografen noodzakelijke vaardigheid bij het onderzoeken van ruimtelijke processen en ontwikkelingen. Dit doen we door middel van een kennismaking met de theorie rond (ruimtelijke) data analyse en visualisatie, werkcolleges waarin we in groepen problemen en vraagstukken rond dit thema bespreken en 'hands-on' practica waar je zelf leert werken met (ruimtelijke) data en in een stapsgewijs proces de leefbaarheid van een gekozen stad in kaart brengt. Na het analyseren van de leefbaarheid, en een vergelijking met de 'leefbaarometer', vertaal je de verkregen inzichten en reflectie naar een advies voor verder onderzoek naar de leefbaarometer en een advies voor beleid rond het versterken van leefbaarheid in buurten.            


Deze cursus is de ingangseis voor Advanced GIS (GEO3-3024)

 
SluitenHelpPrint
Switch to English