SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: FI-MSECSSI
FI-MSECSSI
SSIBL
Cursus informatie
CursuscodeFI-MSECSSI
Studiepunten (EC)2,5
Cursusdoelen
 
Inhoud
De levenswetenschappen ontwikkelen zich razendsnel en leveren in rap tempo nieuwe inzichten en innovaties. Deze innovaties verhogen vaak onze welvaart, maar zorgen ook voor nieuwe persoonlijke en maatschappelijke dilemma’s, waar we in ons dagelijks leven mee te maken krijgen. Hoe gaan we om met klimaatverandering? Wil ik een erfelijkheidstest voor erfelijke borstkanker ondergaan? Mag iemand met een hartafwijking nog aan topsport doen? Zijn nano-materialen wel zo veilig?
 
De nieuwe examenprogramma’s besteden expliciet aandacht aan het waarderen van- en oordelen over nieuwe technische toepassingen. Leerlingen moeten daarbij leren om onderscheid te maken tussen wetenschappelijke argumenten, normatieve maatschappelijke overwegingen en persoonlijke opvattingen. Maar hoe start je met leerlingen een betekenisvolle discussie over dergelijke maatschappelijke vraagstukken? En hoe zorg je dat je in deze discussies ook de vakinhoudelijke ontwikkeling voldoende in het oog houdt?
 
In deze cursus wordt een didactische aanpak bekeken die je kan helpen deze doelen te behalen. Socio-Scientific Inquiry-Based Learning (SSIBL) werd onder leiding van het Freudenthal Instituut in samenwerking met 17 partners uit heel Europa ontwikkeld in het kader van een EU Project, PARRISE. Zie voor meer informatie www.parrise.eu.
 
Bijeenkomst 1: 26 nov 09.00 – 11.00 uur lokaal 4.01 Buys Ballot Gebouw
 
SluitenHelpPrint
Switch to English