“De vrijwilligers vielen om als dominostenen”
“Mijn vriend ziet er uit als ‘The Elephant Man’
Maart 2006: “Twee proefpersonen in Groot-Brittanië in levensgevaar en vier anderen zeer ernstig ziek na toediening van een experimenteel geneesmiddel”.
Uit dit incident blijkt duidelijk het belang van het preklinische traject van de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen, voordat geneesmiddelen in mensen getest kunnen worden en uiteindelijk op de markt gebracht worden.
In dit blok vormt een groep studenten een farmaceutisch bedrijf dat een nieuw geneesmiddel op de markt wil brengen. Hiervoor moet eerst een middel ontdekt en ontwikkeld worden: de discovery-fase. Daarna moet onderzocht worden of het geneesmiddel wel werkt en of het middel veilig genoeg is om aan mensen toe te dienen: de development-fase. Bij beide fasen is farmaceutische, biomedische en chemische kennis noodzakelijk en in deze cursus werk je dan ook samen met studenten van verschillende studierichtingen (bijvoorbeeld Farmacie, BMW, Biologie, Scheikunde en NW&I) om een nieuw en innovatief geneesmiddel te ontwikkelen.
Door middel van opdrachten, practica, werkcolleges en hoorcolleges leer je het belang van de verschillende fasen van het preklinisch geneesmiddelen onderzoek en kun je deze kennis toepassen bij het ontwikkelen van je eigen geneesmiddel.
Uiteindelijk ga je zelfstandig een projectvoorstel schrijven voor een onderzoek om een geneesmiddel dat van de markt is gehaald weer op de markt te krijgen. Hieraan is een prijs gekoppeld; de selectie van de winnaar wordt mede bepaald door de medestudenten.
|