SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14302
CI3V14302
Communicatie, emotie en overtuigingskracht
Cursus informatieRooster
CursuscodeCI3V14302
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau3 (Bachelor Gevorderd)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Geesteswetenschappen; BA Onderwijs Geesteswetenschappen; Ug School Talen, Literatuur en Communicatie;
Contactpersoondr. M.M. Jongenelen
E-mailm.m.jongenelen@uu.nl
Docenten
Docent
prof. dr. J.A.L. Hoeken
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. M.M. Jongenelen
Overige cursussen docent
Docent
dr. M.M. Jongenelen
Overige cursussen docent
Docent
Y.F.M. Linders
Overige cursussen docent
Blok
2  (12-11-2018 t/m 25-01-2019)
Aanvangsblok
2
TimeslotD: WO-middag, WO-namiddag, Vrijdag
Onderwijsvorm
Voltijd
OpmerkingDeze cursus maakt deel uit van het CIW verdiepingspakket Communicatie, organisatie en interactie
Cursusinschrijving geopendvanaf 22-10-2018 09:00 t/m 23-10-2018 23:59
AanmeldingsprocedureOsiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure(Sub)school
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kan de student:
- op basis van de belangrijkste theorieën over de verwerking van tekst en beeld beschrijven welke factoren de overtuigingskracht van teksten beïnvloeden
- de resultaten van verschillende empirische onderzoeken naar het overtuigen via tekst en beeld aan elkaar relateren en beredeneren wat de implicaties voor de overtuigingskracht zijn
- de voor- en nadelen van verschillende methoden voor onderzoek naar overtuigingskracht beschrijven en de keuze voor een specifieke methode beargumenteren op basis van de context en het doel van het onderzoek
- aan de hand van een analysemethode diagnosticeren welke elementen in een boodschap problemen voor de overtuigingskracht op kunnen leveren
-een bestaande persuasieve boodschap analyseren op de mate van de te verwachten overtuigingskracht
-  een persuasive boodschap schrijven, gebaseerd op weloverwogen en theoretisch onderbouwde keuzes in het ontwerpproces
- de belangrijkste statistische technieken in experimenten rondom overtuigingskracht begrijpen en interpreteren, m.n. van de (tweewegs) variantie-analyse.
 
Inhoud
Deze cursus richt zich op communicatie die ontvangers van iets wil overtuigen: het wil aanzetten tot een bepaald gedrag of tot een bepaalde houding. Wat bepaalt eigenlijk gedrag of een houding? En hoe komen gedragingen en houdingen volgens de psychologie eigenlijk tot stand?
Er wordt ingegaan op processen van rationele afweging en op meer emotioneel gestuurde afwegingsprocessen en de manieren waarop communicatie op die processen kan inspelen. De focus ligt op communicatie via teksten, en de stijl- en inhoudskenmerken die bijdragen aan een effectieve overtuigende boodschap. Daarnaast is er aandacht voor persuasie via andere modaliteiten, zoals beeld, radio en digitale media.

Luistertaal 
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels deelnemen, maar dienen toetsonderdelen in het Nederlands af te leggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.

Deze cursus is de tweede cursus in Verdiepingspakket ‘Communicatie, organisatie en interactie’.

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus  volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
 
Competenties
-
Ingangseisen
-
Voorkennis
Statistische en methodologische voorkennis
Voorkennis kan worden opgedaan met
Methoden voor communicatie-onderzoek (CI2V17002) en Psychologie van de Communicator (CI2V17003)
Verplicht materiaal
-
Werkvormen
Hoor/werkcollege

Werkcollege

Algemeen
Elke week is er een hoorcollege en een werkcollege.

Voorbereiding bijeenkomsten
Zie de cursusinformatie.

Bijdrage aan groepswerk
Actieve bijdrage

Toetsen
Nota
Weging50
Minimum cijfer5,5

Tentamen
Weging50
Minimum cijfer5,5

SluitenHelpPrint
Switch to English