SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: BMW33017
BMW33017
Biomedical Research Lab
Cursus informatie
CursuscodeBMW33017
Studiepunten (ECTS)15
Categorie / Niveau3 (Bachelor Gevorderd)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Geneeskunde; Undergraduate School Biomedische Wetenschappen; Biomedische wetenschappen;
Contactpersoondr. N. Bovenschen
E-mailn.bovenschen@umcutrecht.nl
Docenten
Contactpersoon van de cursus
dr. N. Bovenschen
Overige cursussen docent
Blok
2  (12-11-2018 t/m 01-02-2019)
Aanvangsblok
2
TimeslotABCD: Zie 'Help'
Onderwijsvorm
Voltijd
Cursusinschrijving geopendvanaf 17-09-2018 t/m 30-09-2018
Aanmeldingsprocedureadministratie onderwijsinstituut
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedureadministratie onderwijsinstituut
Cursusdoelen
-
Inhoud
BIOMEDICAL RESEARCH LAB
 
Studiepunten: 15                                                 Cursuscode: BMW33017
Coördinator: Dr. N. Bovenschen                          Periode: 2
Examinator: Dr. N. Bovenschen                           Timeslot: A+B+C+D
E-mailadres: n.bovenschen@umcutrecht.nl        Niveau: 3
Tel.nr.: 088 - 755 3889                                      
 
Inhoud:
In deze laboratoriumcursus krijgt de student voltijds de mogelijkheid om authentiek onderzoek te doen aan een actuele vraagstelling die raakt aan een lopend onderzoek binnen de faculteit Geneeskunde. Training van academische vaardigheden, de onderzoekscyclus inclusief hands-on research en onzekerheid in de uitkomsten spelen een prominente rol. In de twee weken van de cursus wordt er gezamenlijk een hypothese uitgedacht en geformuleerd, gebruik makend van de literatuur en niet-gepubliceerd onderzoek. Onder constante supervisie (gedurende 6 weken) gaan studenten in kleine groepen allemaal deze zelfde hypothese toetsen in een toegewijd (nat) laboratorium, al dan niet middels verschillende wetenschappelijke benaderingen en methodieken. De studenten krijgen de beschikking over hun eigen researchbudget. De experimenten worden gedocumenteerd in een labjournaal en de resultaten worden gezamenlijk geïnterpreteerd op reguliere momenten tijdens wetenschappelijke werkbesprekingen. De cursus sluit af met het schrijven van een verslag in een wetenschappelijk artikelformat en het geven van een eindpresentatie, zoals dat ook op wetenschappelijke congressen wordt gedaan. Kortom, deze cursus geeft een realistische kijk in de keuken van het doen van wetenschappelijk onderzoek.
 
Per jaargang van de cursus wisselt het onderzoeksthema komend uit de verschillende focusgebieden van het onderzoek van de faculteit Geneeskunde/het UMC Utrecht (speerpunten). In de 2018-2019 editie van de cursus staat een thema centraal uit het UMC Utrecht speerpunt Infectie & Immuniteit.
 
Aantal deelnemers:
Vanwege het bijna voltijdse praktische karakter van deze cursus kunnen er maximaal 16 studenten meedoen.
 
Vereiste voorkennis:
Basale kennis op de volgende vakgebieden: Moleculaire biologie, Celbiologie, Fysiologie en Onderzoeksmethoden.  
 
Leerdoelen:
Kennis en inzicht
Na afronding van dit blok is de student in staat om:
  • de belangrijkste concepten en theorieën van het te bestuderen onderwerp toe te lichten;
  • deze concepten en theorieën te integreren en te bediscussiëren: voorspellen op basis van theorie, theorie vormen op basis van onderzoeksgegevens, op grond daarvan bijdragen leveren aan nieuwe inzichten.
 
Vaardigheden
Na afronding van dit blok is de student in staat om:
  • primaire (peer-reviewed) wetenschappelijke artikelen te zoeken die relevant zijn voor het eigen project en deze kritisch te lezen en op waarde in te schatten;
  • zelf nieuwe hypotheses te formuleren gebaseerd op de literatuur en lopend onderzoek binnen de faculteit;
  • zelf goede methodes te bepalen om vraagstellingen (van verschillende kanten) te benaderen;
  • zelf methoden of technieken uit te voeren in een (nat) laboratorium waarvan de uitkomst onzeker is;
  • zelf conclusies te formuleren, gebaseerd op literatuur en eigen werk;
  • zelf data te analyseren, combineren, integreren en toe te passen in een wetenschappelijke discussie;
  • wetenschappelijke data te verwerken op schrift (wetenschappelijk artikel);
  • wetenschappelijke data te verwerken in een mondelinge presentatie;
  • de (maatschappelijke) relevantie van het onderzoek te verwoorden, zowel op schrift als mondeling.
 
Attitude
Na afronding van dit blok is de student in staat om:
  • zich verantwoordelijk te voelen voor eigen onderzoek;
  • samen te werken zodanig dat het best haalbare groepsresultaat wordt behaald;
  • zich kritisch op te stellen richting zichzelf maar ook richting medestudenten;
  • zich disciplinematig te houden aan de regels binnen het laboratorium;
  • op een integere wijze om te gaan met de verkregen resultaten.
 
Onderwijsvorm(en) en contacttijd:
Week 1-2: Hoorcolleges, Werkgroepen, MTEs
Week 3-8: Praktisch werk, Werkbesprekingen, Journal clubs, Seminars
Week 9-10: Verslag schrijven, Peer review en feedback, Presentatie maken en geven
De contacttijd is voltijds (40 uur per week) in week 3-8 en ongeveer 5-10 uur per week in week 1-2 en 9-10.
Aanwezigheid is verplicht.
 
Toetsvormen:
Uitvoering praktisch werk (20%); Eindverslag (20%; wetenschappelijk artikel in het Engels); Eindpresentatie (20%); Labjournaal (20%); Inzet (20%).
Om de cursus te behalen dient voor alle onderdelen ten minste een voldoende (5,5) te worden behaald.
 
Benodigd materiaal (boeken/kosten):
  • Blokboek (5 euro).
Ingangseisen
Je moet ingeschreven staan voor de volgende opleiding:
- Biomedische wetenschappen, Bachelor, Voltijd
Voorkennis
Voor biologiestudenten: de onderdelen Celbiologie en Genetica. Voor BMW studenten: de onderdelen Cellen en Moleculen
Verplicht materiaal
-
Werkvormen
Hoorcollege

Meet the expert

Bijdrage aan groepswerk
gezamenlijk experiment voorbereiden, uitvoeren, bespreken, verslag schrijven. Literatuurstudie: gezamenlijke besprekingen, voorbereiding mondelinge presentatie, voorbereiding posterpresentatie

Practicum

Werkcollege

Voorbereiding bijeenkomsten
De student dient de voor zelfstudie ingeroosterde tijd te gebruiken voor voor voorbereiding van COO, werkcolleges en literatuurstudie.

Toetsen
Eindresultaat
Weging100
Minimum cijfer5,5

Aspecten van academische vorming
Academisch denken, werken en handelen
Bestuderen en analyseren van informatie
Synthetiseren en structureren van informatie
Intellectuele vaardigheden
Schrijven (algemeen) - diverse typen teksten plannen, schrijven, herschrijven en afwerken
Presenteren - een referaat/pleidooi voorbereiden, uitvoeren en evalueren
Discussieren, debatteren
Gebruiken van informatie- en communicatietechnologie ('computer literacy')
Communicatieve vaardigheden
Samenwerken met anderen, werken in teamverband
Academisch denken, werken en handelen: vak- en beroepsspecifiek
Kennis hanteren in een bredere context
Analyseren en beoordelen van onderzoeksrapportages
Voorbereiden / opzetten van onderzoek
Materiaal / data verzamelen / produceren
Materiaal / data analyseren en verwerken
Rapporteren over onderzoek - schriftelijk
Onderzoeksvaardigheden integraal
Beheersen van methoden en technieken
Hanteren van wetenschappelijk instrumentarium - vakspecifiek

SluitenHelpPrint
Switch to English