SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: BETA-B2STA
BETA-B2STA
Studenten actief in de maatschappij
Cursus informatie
CursuscodeBETA-B2STA
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
  • een onderwerp uit de bèta bacheloropleiding toegankelijk presenteren voor een brede doelgroep;
  • het belang van het eigen vak(gebied) voor de maatschappij illustreren;
jongeren stimuleren en begeleiden bij het leren van bèta-specifieke onderwerpen
Inhoud
Inhoud
In de cursus kom je in contact met een beroepspraktijk, het onderwijsveld. Je levert een bijdrage aan de ontwikkeling van scholieren, in de vorm van individuele begeleiding bij profielwerkstukken, bij leerachterstanden, bij practica, e.d. (n.b. je geeft géén les)
Omgekeerd is de onderwijsomgeving een stimulans om na te denken over je eigen ontwikkeling in je vak en in verwante vakken. Verder word je  aangespoord om na te denken over de betekenis van je vak in de toekomstige arbeidsmarkt en wat jouw rol hier kan zijn.

De cursus kent twee typen bijeenkomsten: bijeenkomsten op een school voor VO en tweewekelijkse bijeenkomsten op de universiteit (donderdag 9-11, HC).
Schoolgebonden activiteit (wekelijks i.o.m. school, STAGE)
Gedurende een half jaar ga je voor drie uur per week werken op een school in de regio Utrecht. Je ondersteunt leerlingen en docenten in school en leert  vanuit de praktijk het belang van hun vakgebied in schoolcurriculum. Je krijgt inzicht in houding van jongeren t.a.v. jouw vak en krijgt zicht op de problemen die jongeren ervaren bij het leren van hun vak.
In de tweede helft van de cursus kies je, samen met medestudenten, een onderwerp uit de eigen opleiding dat wordt vertaald naar een activiteit voor leerlingen. In dit project laten jullie zien dat je in staat bent om een relatief moeilijk onderwerp uit het eigen vakgebied toegankelijk te maken voor een breder publiek (leerlingen uit het VO). Je weet aan te sluiten opj het niveau en de belevingswereld van de leerlingen.
Cursusbijeenkomsten (tweewekelijks)
De schoolpraktijk wordt aangegrepen om het nadenken over het belang van het vak in de maatschappij te stimuleren. Centraal staan de vragen: Wat is de relatie van jouw vak met andere bèta-disciplines? Wat is het belang van het (vak)gebied voor de maatschappij? Hoe kan je anderen iets van mijn inspiratie laten zien en een breed publiek enthousiasmeren.

De cursus wordt afgesloten met een grote opdracht. In een projectgroep werk je aan een interdisciplinair onderwerp dat toegankelijk wordt gemaakt voor jongeren. Het project wordt op tenminste één van de scholen uitgevoerd en geëvalueerd. In dit deel van de cursus is veel ruimte voor je eigen creativiteit en inbreng, maar er bestaan ook mogelijkheden om aan te sluiten bij reeds bestaande activiteiten, zoals een virtuele science-omgeving, bovenbouwpracticum, wiskunde-in-teams opdrachten, Botanische Tuinen of met zogenaamde Escaperoomboxes. (zie de website van https://www.uu.nl/onderzoek/freudenthal-instituut/onderwijs/voortgezet-onderwijs)

Plaatsing gebeurt op volgorde van aanmelding, waarbij wordt gestreefd naar een evenredige verdeling over de verschillende (school)vakken.
De cursus is een goede opstap naar de masteropleidingen: “Master Science Education and Communication” en de “Master History and Philosophy of Science”.


 
SluitenHelpPrint
Switch to English