SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: BETA-B1WR
BETA-B1WR
De wetenschappelijke revolutie
Cursus informatieRooster
CursuscodeBETA-B1WR
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau1 (Bachelor Inleiding)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Betawetenschappen; Undergraduate School Bètawetenschappen;
Contactpersoondr. F.D.A. Wegener
E-mailF.D.A.Wegener@uu.nl
Docenten
Contactpersoon van de cursus
dr. F.D.A. Wegener
Overige cursussen docent
Blok
4  (23-04-2019 t/m 05-07-2019)
Aanvangsblok
4
TimeslotB: DI-ochtend, DO-middag, DO-namiddag
Onderwijsvorm
Voltijd
OpmerkingVoorheen bekend onder cursuscode NS-155B
Cursusinschrijving geopendvanaf 28-01-2019 t/m 24-02-2019
AanmeldingsprocedureOsiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
Na-inschrijvingJa
Na-inschrijving geopendvanaf 01-04-2019 t/m 02-04-2019
WachtlijstNee
PlaatsingsprocedureStudiepunt/Student desk
Cursusdoelen
Hoofdoel
 
Dit vak geeft een overzicht van de ontwikkelingen in de natuurfilosofie van Aristoteles tot Newton, waarbij de periode tussen 1543 en 1727 (de wetenschappelijke revolutie) centraal staat.
 
Leerdoelen
 
Inhoudelijk: getoetst middels tentamen en, in mindere mate, met de schrijfopdrachten
1. Student kan wetenschap uit een bepaalde periode (bijvoorbeeld astrologie) in verband brengen met het wereldbeeld van die tijd (magisch).
2. Student kan uitleggen hoe wetenschappelijke ontwikkelingen verband houden met de maatschappelijke en politieke context waarin ze plaatsvinden.
3. Student kan aan de hand van historische voorbeelden laten zien dat interculturele uitwisseling en het ontstaan van globale netwerken een belangrijke rol speelden bij de productie van nieuwe (vormen van) kennis. 
4. Student kan de kernbegrippen waarmee de wetenschappelijke revolutie wordt geassocieerd benoemen en hier kritisch op reflecteren.
 
Academisch: getoetst middels schrijfopdrachten 3x, essayvoorstel en essay
5. Leesvaardigheid: student leert om historische bronteksten en wetenschapshistorische publicaties te lezen, interpreteren en vergelijken.     
6. Schrijfvaardigheid: student ontwikkelt het vermogen om zijn/haar tekstinterpretaties en argumenten te verwoorden in samenhangende en in correct Nederlands geschreven teksten.  
7. Onderzoeksvaardigheden: student kan een scherp omlijnde onderzoeksvraag formuleren, relevante en betrouwbare secundaire literatuur verzamelen, correct verwijzen naar- en zichzelf positioneren t.o.v. deze secundaire literatuur. 
8. Discussievaardigheid: student kan in werkgroepen niet alleen de eigen leeservaringen verwoorden maar ook luisteren naar- en ingaan op de ervaringen van anderen. 
Inhoud
De Wetenschappelijke Revolutie (ca. 1543-1727) geldt als een cruciale periode in de totstandkoming van de moderne wetenschap - en daarmee indirect van onze moderne samenleving. In dit college staan we uitvoerig stil bij de conceptuele, methodologische en institutionele veranderingen die deze periode kenmerken. Hoe vernieuwend waren deze ontwikkelingen werkelijk? Bij nader inzien blijkt de geschiedenis altijd ingewikkelder dan je denkt. Wetenschappelijke Revolutie is een intensieve en gevarieerde cursus met hoorcolleges, discussiegroepen, literatuuropdrachten, een essay en een tentamen. 

‚ÄčOpmerking: je hebt hooguit eens in de twee weken werkgroep.
Ingangseisen
Verplicht materiaal
Boek
Rienk Vermij, Kleine geschiedenis van de wetenschap (Amsterdam: Nieuwezijds, 2006, of de tweede, ongewijzigde druk van 2007)
Artikelen
Geselecteerde artikelen zullen in een reader of op blackboard verschijnen
Werkvormen
Hoorcollege

Werkcollege

Toetsen
Eindresultaat
Weging100
Minimum cijfer-

Beoordeling
30% opdrachten, 40% essay, 30% tentamen.

SluitenHelpPrint
Switch to English