SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: B-B3EVO14
B-B3EVO14
Evolutie 3; co-evolutie in theorie en praktijk
Cursus informatie
CursuscodeB-B3EVO14
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Leerdoelen
Aan het eind van de cursus kan de student:
  • Uitleggen hoe taxa op verschillende niveaus op zowel micro en macro evolutionaire schaal elkaar beïnvloeden, welke processen hierbij belangrijk zijn en hoe evolutie en ecologie met elkaar interacteren.
  • Een degelijk (onderzoeks-)voorstel schrijven en het bijbehorende praktisch onderzoek of project uitvoeren.
  • Mondeling rapporteren over een evolutiebiologisch onderwerp (ENG)
  • Een wetenschappelijk rapport/artikel schrijven of product maken met gebruik van primaire literatuur (ENG)
Inhoud
Ingangseisen
De niveau 2 cursus Evolutie is verplicht. Het wordt sterk aanbevolen om ook één of meerdere van de volgende cursussen te hebben gevolgd: Natuurbehoud, duurzaamheid & plantendiversiteit, Theoretische ecologie, Gedragsbiologie, De Cel en/of Ontwikkelingsbiologie of vergelijkbare kennis.
 
Studiepad
Deze cursus past in het studiepad Evolutie en Biodiversiteit

Inhoud en werkvormen (ENG)
In this multidisciplinary course, the phenomenon of co-evolution will be presented, discussed and researched from a variety of angles and disciplines (bio-informatics, plant-microbe interactions and evolutionary ecology). The course is set up in two separate parts. First, primary papers and recent overviews will be used to present & discuss a variety of aspects related to co-evolution: selection and adaptation, (sympatric) speciation, genome evolution, cooperation and interdependency. Second, the students (in small groups of 3-5 individuals) will focus on writing a research proposal, which in the following 5-6 weeks will be carried out in the field of one of the participating disciplines. Finally, students will write a research report and present their results in a student-organized symposium. This second part of the course is divided into two categories: practical and theoretical. Practical projects entail doing a research project in the lab, field (and herbarium) or by modeling. Theoretical projects consist of developing NWO research proposals, extensive literature reviews or developing an educational game etc. The exact projects vary each year and students hand in a selection form with their preferred project choices at the end of part one in the course after which students are given a project.  
 
Toetsing
TOETS Toets over theoretisch deel 30%
ONDERZOEK Experimenteel werk 20%
VERSLAG Rapportage over praktisch werk 40%
PRESENTATIE eindpresentatie 10%
 
Studiemateriaal
Primaire literatuur.
SluitenHelpPrint
Switch to English