SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 202000053
202000053
Psychologie als wetenschap
Cursus informatie
Cursuscode202000053
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Let op: Deze cursus telt mee bij de totstandkoming van het Bindend Studieadvies voor eerstejaars bachelorstudenten.
 
Deze cursus beoogt een overzicht te geven van de belangrijkste stromingen binnen psychologische wetenschap en het wetenschapsfilosofische kader waarin zij tot stand zijn gekomen. Ook wordt stil gestaan bij de grenzen van wetenschap, integer wetenschappelijk handelen en bij belangrijke thema’s die binnen de psychologie als wetenschap een rol spelen. Daarnaast is deze cursus is bedoeld als een gedegen kennismaking met de grondslagen van de testtheorie, die de psychologische wetenschap helpt om de meetmethoden waarmee informatie over psychologische constructen wordt verzameld op waarde te schatten. Na de voltooiing van deze cursus:
 
  • Kan de student hoofdzaken uit de psychologische wetenschap en de wetenschapsfilosofische stromingen (zoals behandeld in de literatuur en toegelicht in de colleges en werkgroepen) op een kritische wijze onderscheiden en omschrijven;
  • Kent de student de belangrijkste methodologische vraagstukken binnen verschillende richtingen van de psychologie;
  • Kan de student een onderscheid maken tussen integer en niet-integer handelen binnen de (psychologische) wetenschap;
  • Kan een student onderscheid maken tussen wetenschap en pseudowetenschap;
  • Heeft de student kennis en begrip van de basisbegrippen, de mogelijkheden en de beperkingen van de testtheorie zoals toegepast binnen de psychologie;  
  • Kan de student uitkomsten van relevante statistische analyses voor de beoordeling van de betrouwbaarheid en validiteit van testscores uitvoeren en interpreteren;  
  • Kan de student informatie over betrouwbaarheid en validiteit interpreteren en integreren in een wetenschappelijk onderbouwde conclusie ten aanzien van een test;
  • Kan de student kennis over wetenschap op basaal niveau toepassen in het schrijven van een beleidsadvies over een binnen het vakgebied vallend maatschappelijke onderwerp.
 
Relatie leerdoelen en toetsen cursus:
  • Kennis over de testtheorie, de hoofdzaken uit de psychologische wetenschap, evenals de toepassing van deze kennis door het doen van uitspraken over onderwerpen en problemen binnen het vakgebied, worden getoetst aan de hand van een schriftelijk tentamen en tijdens verschillende werkgroepopdrachten.
  • Het kunnen toepassen van wetenschappelijk denken en werken aangaande het zoeken naar oplossingen voor een maatschappelijke thema wordt getoetst via het schrijven van een beleidsrapport en het maken van een poster.
  • In de SPSS-eindopdracht wordt getoetst of de student de relevante analyses uit kan voeren (en interpreteren) die een rol kunnen spelen in de onderbouwing betrouwbaarheid en validiteit van testscores.
  • In de Opdracht Testbeoordeling wordt getoetst in hoeverre de student in staat is om op basis van beschikbare onderzoeksgegevens de betrouwbaarheid en validiteit van een test te beoordelen.
Inhoud
Deze cursus geeft een overzicht van de belangrijkste stromingen binnen de psychologische wetenschap. De geschiedenis van de psychologie wordt ingebed in een (wetenschaps-)filosofisch kader, en er wordt gekeken naar hoe ontwikkelingen buiten de psychologie een grote invloed hadden op het denken over de ”psyche”. Ook de ontwikkeling van het denken over wat wetenschap is en wat het niet is komt aan bod. Ook wordt ingegaan op de invloed van verschillende stromingen op de psychologie en op hoe het denken over het (onder)bewustzijn zich heeft ontwikkeld en wat centraal staat binnen de moderne psychologische benadering. De belangrijkste uitdagingen binnen de verschillende richtingen van de psychologie, voor het wetenschapssysteem en voor de toekomst van de psychologie komen in deze cursus aan bod.

Het gebruik van tests en het verrichten van metingen om zicht te krijgen op psychologische constructen staat binnen de psychologie als wetenschap centraal. Echter; psychologische tests hebben hun beperkingen, waardoor uitkomsten van testgebruik altijd een mate van onzekerheid kennen. Dit heeft consequenties voor de psychologische kennis die we verzamelen middels onderzoek. De testtheorie biedt kaders om uitspraken te doen over de waarde van testuitkomsten. Binnen de cursus wordt aandacht besteed aan betrouwbaarheid en validiteit als kenmerken van tests en metingen. Enkele statistische technieken worden behandeld die bij de ontwikkeling en beoordeling van psychologische meetinstrumenten gebruikt worden, zoals betrouwbaarheidsanalyse, itemanalyse, factoranalyse, en multipele regressieanalyse.  

Aspecten van academische vorming
 
Meerkeuze toets
Vaardigheden in academisch denken:
  • Bestuderen en analyseren van informatie.
  • Synthetiseren en structureren van informatie.
 
Opdrachten
Vaardigheden in academisch denken
  • Synthetiseren en structureren van informatie.
  • Kritisch bestuderen en analyseren van theorieën, beweringen en bevindingen.
  • Het ontwikkelen van een standpunt.
Basisvaardigheden
  • Gebruik van data-analyse pakketten zoals Excel en SPSS.
  • Duidelijk schriftelijk communiceren in het Nederlands.
Organisatorische vaardigheden
  • Plannen
  • Samenwerken
Communicatieve vaardigheden
  • (Mondeling) Presenteren, argumenteren en bediscussiëren van een standpunt en/of advies
Reflectieve vaardigheden
  • Informatie in een bredere wetenschappelijke context kunnen plaatsen
  • Een uitwisseling van argumenten kunnen plaatsen in een wetenschapsfilosofische context
SluitenHelpPrint
Switch to English