SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201900398
201900398
Verdieping in onderzoeksmethoden en statistiek voor pedagogen
Cursus informatie
Cursuscode201900398
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kennen de studenten methodologische begrippen en statistische technieken die voor onderzoek binnen de pedagogische wetenschappen van belang zijn en kunnen deze toepassen en interpreteren. We onderscheiden de volgende leerdoelen:
 
Methoden
1.1 Kennis en begrip van experimentele, correlationele en kwalitatieve onderzoeksopzetten.
1.2 Voor een gegeven situatie beoorelen of welke onderzoeksopzet van toepassing is.
1.3 Voor een gekozen onderzoeksopzet de methodologische voor- en nadelen benoemen.
1.4 Kunnen beoordelen in hoeverre in een onderzoek is voldaan aan de methodologische eisen.
 
Statistiek
2.1 Kennis en begrip van multivariate statistische technieken, met name multipele regressie analysetechnikeen en (co)variantieanalyse technieken.
2.2 Controleren van de voorwaarden die van toepassing zijn op multivariate statistische technieken.
2.3 Beargumenteerd kiezen voor een statistische techniek gegeven de onderzoeksvraag en verzamelde onderzoeksgegevens.
2.4 (Kritisch) lezen van wetenschappelijke onderzoekpublicaties waarin de genoemde statistische technieken zijn toegepast.
 
Vaardigheden
4.1 Statistische technieken met een statistische programma uitvoeren op bestaande onderzoekgegevens.
4.2 Interpreteren van resultaten van statistische analyses.
 
Relatie tussen toetsen en leerdoelen:
De genoemde leedoelen worden op verschillende wijzen individueel en in groepsverband beoordeeld.
Inhoud
In deze cursus maken de studenten kennis met onderzoeksmethoden en (statistische) technieken voor data-analyse in een pedagogische context. Aan de orde komen correlationeel, experimenteel en kwalitatief onderzoek met de volgende data-analysetechnieken: multipele regressieanalyse, meerweg variantieanalyse, covariantieanalyse, herhaalde metingenanalyse, mixed designanalyse, moderatie- en mediatie-analyse en de analyse van kwalitatieve data.
SluitenHelpPrint
Switch to English