-
Studenten ontwikkelen kennis van en inzicht in de sociale, politieke en culturele dimensies van de stad en stedelijke samenlevingen in historisch en mondiaal vergelijkend perspectief.
-
Studenten ontwikkelen kennis van en inzicht in een theoretisch begrippenapparaat rondom het begrip (stads)burgerschap waarin benaderingen uit de antropologie, geschiedenis, sociologie en ontwikkelingsgeografie met elkaar worden verbonden. Deze begrippen en benaderingen worden geplaatst in de traditie van stadsstudies en stads-antropologische onderzoeksmethodologie en toegepast op enkele hedendaagse kernvraagstukken in steden.
-
Studenten verwerven vaardigheden in het onderzoeken van een zelfgekozen thema binnen dit veld door het in kleine groepjes schrijven en in seminar-format presenteren van een paper gebaseerd op literatuuronderzoek.
|
|
In het eerste decennium van deze eeuw woonde en leefde voor het eerst in de geschiedenis een meerderheid van de wereldbevolking in steden. Dit aandeel zal in de komende decennia verder toenemen. In sommige regio’s, zoals Europa, Australië, Japan, en Noord- en Zuid-Amerika is verstedelijking al langer dominant. Dit proces heeft grote gevolgen voor de manier waarop sociale relaties, samenlevingsvormen en sociaal-politieke instituties georganiseerd zijn en veranderen. Historisch is de stad in de Europees-westerse traditie verbonden met rechten (‘burgerschap’), ontwikkeling (kapitalisme, consumptie en urbane systemen) en moderniteit (individualisme, massacultuur). Sinds de 19e eeuw worden steden als ruimtes gezien waar de moderne samenleving vorm krijgt, in het bijzonder op basis van een industriële arbeidsdeling, het ontstaan van een publiek domein, en politieke mobilisering en participatie. Steden vormen een specifieke habitus voor (sub)culturen en identificatieprocessen.
Dit perspectief wordt vaak in verband gebracht met soms utopische ideeën over vooruitgang, maar dit heeft ook een keerzijde. De globalisering van verstedelijking sinds de jaren 1950 heeft de problematische en dystopische kan van de stad zichtbaar gemaakt: steden worden ook gekenmerkt door armoede, uitsluiting en ongelijkheid, onbestuurbaarheid, onveiligheid en geweld, en vervreemding en sociale fragmentatie. Deze vraagstukken beperken zich niet tot wat we vroeger de ‘Derde Wereld’ en tegenwoordig de Global South noemen maar zijn zichtbaar in steden en grootstedelijke agglomeraties (‘megacities’) waar ook ter wereld, inclusief Nederland en Europa.
Op basis hiervan wordt de thematiek van de stad in de cursus bestudeerd aan de hand van zes thema’s:
- Kernbegrippen rondom het fenomeen van de stad en moderniteit, historische vormen en hedendaagse trends van verstedelijking, en de benadering van de moderne stad in de klassieke sociale wetenschappen (Marx, Weber, Durkheim, de Chicago School).
- De stad in recente (multidisciplinaire) benaderingen vanaf de jaren 1960 (aan de hand van het werk van o.a. Lefebvre, Castells, Sassen, Portes, Wacquant).
- De antropologische bestudering van de stad: urbane (sub)culturen en identiteiten.
- Globalisering, stedelijke ontwikkeling, informalisering, fragmentatie en ongelijkheid.
- Stedelijke publieke ruimte, burgerschap, participatie, sociale bewegingen.
- Stedelijke onveiligheid, criminaliteit, conflict en geweld.
Rooster
Er wordt naar gestreefd dat de colleges plaatsvinden op woensdagmiddag en de werkgroepen op vrijdag.
|
|
|