SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201400453
201400453
Basisvaardigheden professionele gespreksvoering Neuropsychologie
Cursus informatie
Cursuscode201400453
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Opmerkingen vooraf: Deze cursus gaat in op psychologische gespreksvoering binnen de context van neuropsychologie en bereidt dus voor op deze specifieke beroepspraktijk. Je wordt daarom dringend geadviseerd om alleen voor deze variant te kiezen als je ook voor het studiepad Neuropsychologie ingeschreven staat en/of wanneer jij je zou willen aanmelden voor de master Neuropsychology.
Studenten die in het verleden al een variant van de cursus 'Basisvaardigheden communicatie' succesvol hebben afgerond kunnen niet deelnemen aan één van de varianten van 'Professionele gespreksvoering'. Deze cursussen zijn identiek aan elkaar.
 
DOEL:

1.      Het opdoen van basiskennis inzake het systeemtheoretisch communicatiemodel, de theoretische basis van gespreksvoering in professionele psychologische situaties, de basishouding van een psycholoog, de functies van gespreksvaardigheden, de fasering van helpende gesprekken en de  invloed van de beroepscontext op gespreksvoering.
2.      Het verwerven van inzichtin- en het beginnend effectief toepassen van luistervaardigheden, regulerende vaardigheden en nuancerende vaardigheden rekening houdend met het gespreksdoel, de (beroeps)context van het gesprek en het referentiekader van de gesprekspartner.
3.      Het doelgericht samenwerken in teamverband vanuit een professionele attitude met als doel van elkaar te leren en elkaar te versterken als (pre)professional.
4.      Het opdoen van de vaardigheid om te reflecteren op professioneel en persoonlijk handelen in de gespecificeerde beroepscontext vanuit het aangeboden theoretische kader en de geldende beroepsethiek voor (neuro)psychologen.
 
Relatie doelen en toetsing: Kennis en inzicht in leerdoel 1 en 2 worden getoetst via een schriftelijk tentamen. Professionele reflectie op de toepassing van gespreksvaardigheden (leerdoel 2 en 4) wordt getoetst via een individueel verslag. Het toepassen van gespreksvaardigheden, reflectievaardigheden en het doelgericht samenwerken (leerdoel 2, 3 en 4) vindt plaats binnen practica onder begeleiding van daartoe getrainde docenten.
Inhoud
Hoe kun jij anderen stimuleren om zich kenbaar te maken? En hoe stel jij je daarin op als (pre)professional? In deze cursus krijg je hiervoor kennis en oefeningen aangereikt en leer je wat het qua houding en basisvaardigheden van je vraagt om een professionele (psychologische) samenwerkingsrelatie aan te gaan met een ander. De cursus kent zowel een theoretisch deel waarin kennisoverdracht centraal staat (hoorcolleges en literatuurstudie) als ook een praktisch deel waarin oefenen en reflecteren op het eigen functioneren centraal staan (practica en opdrachten). Om vaardig te worden in het voeren van professionele gesprekken is het allereerst van belang om kennis te nemen van wat er in de wetenschap al bekend is over effectieve interpersoonlijke communicatie. In het theoretische deel van de cursus zullen de belangrijkste theorieën, modellen en onderzoeken gepresenteerd worden en zal je kennis nemen van de basisvaardigheden voor effectieve communicatie. In het bijzonder zal ingegaan worden op de toepassing van deze kennis binnen de context van de neuropsychologie. In het praktische deel  van de cursus werk je in teamverband samen met je medestudenten en ga je gericht en intensief oefenen met de gepresenteerde vaardigheden. De opbouw is van eenvoudig naar complex. Eerst oefen je met ‘enkelvoudige’ gespreksvaardigheden zoals parafraseren, gevoelsreflecties geven, samenvatten en vragen stellen en de toepassing ervan in professionele gespreksvoering. Vervolgens komen meer complexe vaardigheden aan bod, zoals situatie verduidelijken, directheid en empathisch communiceren en het geïntegreerd en effectief toepassen van deze vaardigheden in een psychologisch gesprek in de context van de neuropsychologie. Aparte aandacht zal er zijn voor de beroepsethiek van psychologen en wat dit betekent voor je rol en houding als (pre)professional in interpersoonlijke communicatie. 
N.B.: Tijdens deze cursus is aanwezigheid bij alle hoorcolleges en practica verplicht. Indien niet is voldaan aan de inspanningsverplichting, kan de cursus niet worden afgerond.
 

 
Aspecten van academische vorming
 •        Kern is: doelgericht communiceren.
•         Luistervaardigheden: hoe anderen te stimuleren zich kenbaar te maken door vormen van actief luisteren, in houding en gedrag ( verbaal volgen, stiltes, vragen stellen, parafraseren,  gevoelsreflecties, concretiseren, samenvatten).
•         Regulerende vaardigheden: openen en sluiten van een gesprek, terugkoppelen naar doelen, hardop denken, situatie verduidelijken
•         Nuancerende vaardigheden: empathie, confrontatie, positief heretiketteren, eigen voorbeelden en directheid.  
•         Gestructureerd reflecteren op en beoordelen van activiteiten en prestaties (van anderen en van zichzelf).
 
SluitenHelpPrint
Switch to English