SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201400047
201400047
Leren in organisaties: organisatiekunde
Cursus informatie
Cursuscode201400047
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afronding van deze cursus ben je in staat om op basis van een eigen visie en vanuit opgedane kennis en vaardigheden, problemen in de praktijk van (onderwijs)organisaties te onderkennen, te analyseren en bij te dragen aan de oplossingen ervan. Deze algemene doelstelling is vertaald in drie concrete doelen.

Na afronding van deze cursus: 

1) Heb je een kennisbasis ontwikkeld waarin organisatiekundige en onderwijswetenschappelijke inzichten geïntegreerd zijn;
2) Heb je een kennisbasis en vaardigheden ontwikkeld op het gebied van (mondeling en schriftelijk) adviseren;
3) Ben je in staat om 1) en 2) te koppelen aan een eigen visie en op basis hiervan praktijksituaties in (school-)organisaties te onderkennen, te analyseren, en aan mogelijke oplossingen van praktijkproblemen bij te dragen.
Inhoud
Niet alleen op scholen, maar ook in organisaties wordt geleerd. Er worden opleidingen ingekocht, in intervisiegroepen kennis gedeeld en in projecten samengewerkt. Hoe de organisatie is georganiseerd, heeft veel invloed op hoe dat leren eruit ziet. Maar wie bepaalt eigenlijk hoe een organisatie eruit ziet? Wat dragen topmanagers, midden-managers, office managers en externe opleiders bij aan het leren van mensen? En wat betekent dit voor de manier waarop mensen hun dagelijks werk invullen en leren?
 
Deze cursus is een eerste kennismaking met theorieën over organisaties en modellen die het leren in organisaties beschrijven. In deze cursus wordt voortgebouwd op de cursus ‘Inleiding Onderwijswetenschappen’. De theorie binnen deze cursus stelt de volgende thema’s aan de orde:
•        Organisatie en maatschappij (management en manager, stakeholders en maatschappelijke omgeving);
•        Organisatieopbouw en taakverdeling (ontwerp van de organisatiestructuur, verdeling van taken en bevoegdheden, organisatiecultuur);
•        De lerende organisatie (informeel leren, professionele leergemeenschappen, workplace learning);
•        Individueel leren in organisaties (Human Resource Development, employability, lifelong learning);
•        Mensen in organisaties (motivatie, werkgedrag en loopbaan, burnout, turnover);
•        Leiderschap;
•        De toekomst van het werk, organisatieleren en ondernemerschap (in organisaties).

In deze cursus leer je deelnemen aan de onderwijswetenschappelijke praktijk in twee verschillende rollen, namelijk de rol van onderzoeker en de rol van onderwijskundig adviseur. Je werkt gezamenlijk aan een analyse van een organisatie en de manier waarop leren in deze organisatie wordt ingericht en gefaciliteerd. Dit mondt uit in een professioneel rapport en een presentatie van de bevindingen. Je werkt aan een deel van de ontwikkeling van professionele vaardigheden van een onderwijswetenschapper, met name het academisch schrijven, samenwerken en leren analyseren.

 
SluitenHelpPrint
Switch to English