Leerdoel
Na het afronden van deze cursus heeft de student inzicht verkregen in de theoretische modellen over cognitieve stoornissen als gevolg van beschadigingen aan het centraal zenuwstelsel tijdens de ontwikkeling en de veroudering. Tevens heeft de student kennis gemaakt met de praktische aspecten en verslaglegging van diagnostiek van functiestoornissen bij kinderen.
Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
Tijdens de toetsen zullen zowel de praktische aspecten van het testen van cognitieve functies bij kinderen als de theoretische kennis over de cognitive modellen van (ab)normale ontwikkeling en veroudering getoetst worden. De praktische vaardigheden en verslaglegging worden getoetst in de opdracht, de theoretische kennis wordt getest tijdens het tentamen.
Inhoud
In deze cursus komen stoornissen in het cognitief en sensorimotorisch functioneren als gevolg van afwijkingen aan het zich ontwikkelende brein aan bod. Hierbij gaat het om alle leeftijdsfasen, van kinderen tot ouderen. Om de consequenties van een ontwikkelingsstoornis of een vroege laesie te kunnen doorgronden is het van belang dat er kennis wordt opgedaan over de normale cognitieve en sensorimotorische ontwikkeling. Tevens is inzicht in de effecten van vroege beschadigingen op de neuronanatomische ontwikkeling en de daarbij behorende plasticiteit onmisbaar. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het andere uiteinde van het leeftijdsspectrum, waarbij de cognitieve veranderingen tijdens normale en pathologische veroudering aan bod komen.
Tenslotte kunnen studenten in deze cursus enige ervaring opdoen met het afnemen en interpreteren van neuropsychologische tests bij kinderen.
Aspecten van academische vorming
Opdracht
Communicatieve vaardigheden
-
Gespreksvaardigheden - bijv. onderhandelen, interviewen, gesprekken met cliƫnten/patiƫnten/personeel
-
Sociaal-contactuele vaardigheden
Organisatorische vaardigheden
Vaardigheden in academisch onderzoek
-
Data verzamelen en analyseren
-
Schriftelijk rapporteren over onderzoek
Tentamen
Communicatieve vaardigheden
-
Het schrijven van een voor derden leesbaar verslag
Vaardigheden in academisch denken
-
Bestuderen en analyseren van informatie
-
Synthetiseren en structureren van informatie
Vaardigheden in academisch onderzoek
Analyseren en beoordelen van onderzoeksrapportages
|