SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200800009
200800009
Hersenontwikkeling: gedrag en leren. Typische en atypische ontwikkeling
Cursus informatieRooster
Cursuscode200800009
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau3 (Bachelor Gevorderd)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Sociale Wetenschappen; Undergraduate School Sociale Wetenschappen; Pedagogische Wetenschappen;
Contactpersoondr. A. Wijnroks
Telefoon+31 30 2534188
E-mailA.Wijnroks@uu.nl
Docenten
Docent
dr. J. Boom
Feedback en bereikbaarheid
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. A. Wijnroks
Overige cursussen docent
Docent
dr. A. Wijnroks
Feedback en bereikbaarheid
Overige cursussen docent
Blok
4  (21-04-2014 t/m 27-06-2014)
Aanvangsblok
4
TimeslotC: MA-middag/namiddag,DI-middag, DO-ochtend
Onderwijsvorm
Voltijd
Cursusinschrijving geopendvanaf 20-01-2014 t/m 21-01-2014
Aanmeldingsprocedurestudentenbalie
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedureadministratie onderwijsinstituut
Cursusdoelen
Zie inhoud.
Inhoud

In deze cursus maakt de student kennis met de wetenschappelijke discipline van de Developmental Cognitive Neuroscience. De cursus biedt verdieping voor studenten die geïnteresseerd zijn in de relatie tussen hersenontwikkeling en de ontwikkeling van cognitie en gedrag. Bovendien wordt  uitgebreid ingegaan op de neurobiologische aspecten van verschillende stoornissen in de ontwikkeling, zoals  ADHD, autisme, ODD, CD, dyscalculie  en dyslexie.In het bijzonder wordt aandacht besteed aan de betekenis van recente neurowetenschappenlijke kennis voor de opvoeding en het onderwijs.

 

Competenties
-
Ingangseisen
-
Voorkennis
Basiskennis neuroanatomie en neurofysiologie.
Voorkennis kan worden opgedaan met
Opvoeding en Ontwikkeling I ( Pedagogische Wetenschappen) en/of Cognitieve ontwikkeling (Psychologie) of een vergelijkbare cursus.
Verplicht materiaal
Boek
Johnson, M.H., & De Haan, M. (2011). Developmental Cognitive Neuroscience. Oxford: Wiley-Blackwell.
Boek
Coch, D., Dawson, G., & Fischer, K. W. (2007). Human behavior, learning, and the developing brain. Atypical development. New York: The Guilford Press. (378 pag.)
Literatuur
Artikelen (lijst wordt nader bekend gemaakt).
Werkvormen
Hoorcollege

Voorbereiding bijeenkomsten
Literatuur lezen en studievragen beantwoorden.

Bijdrage aan groepswerk
Actieve bijdrage aan door studenten en docent geïnitieerde discussies.

Inzage

Werkgroep

Toetsen
Gewogen eindcijfer
Weging100
Minimum cijfer5,5

SluitenHelpPrint
Switch to English