SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200500985
200500985
Training vragenlijstconstructie
Cursus informatie
Cursuscode200500985
Studiepunten (EC)3,75
Cursusdoelen
Studenten van het studiepad Kinder- en jeugdpsychologie krijgen voorrang voor deze training, indien er plaatsen over zijn, kunnen studenten van andere psychologie-studiepaden deze training volgen.
 
  • Kennis opdoen over en vaardigheid krijgen in het construeren van een gestructureerde, schriftelijke vragenlijst;
  • Het ontwikkelen van een kritische blik aangaande onderzoeksmethodiek- en resultaten.
  • Het opdoen van onderzoekservaring door het doorlopen van de volledige empirische cyclus.
  • Het kunnen beoordelen van een instrument op psychometrische kwaliteiten.
Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
De toetsvorm, het onderzoeksverslag, is een documentatie van het volledige onderzoek. Gedurende het practicum wordt een vragenlijst geconstrueerd, afgenomen, verwerkt en beoordeeld op psychometrische kwaliteiten door middel van statistische analyses. De uitkomsten zullen kritisch worden bekeken, waarna een verslag van het onderzoek wordt geschreven. In het onderzoeksverslag komt theoretische ontwikkeling (inleiding), onderzoeksvaardigheid (methode en resultaten) en kritische beschouwing (discussie) tot uiting. Naast de schriftelijke communicatie wordt ook de mondelinge communicatie getoetst in tussentijdse en eindpresentaties. Dit draagt in geringe mate bij tot het eindcijfer.
Inhoud
Deze vaardigheidstraining biedt een intensieve training in het maken en afnemen van gestructureerde vragenlijsten. Het gaat in deze cursus om:
  • Het uitwerken van een te meten variabele, daarbij werkend van (psychologisch) begrip > dimensies > indicatoren > vragen
  • Het opstellen van een gestructureerde schriftelijke vragenlijst
  • Het pre-testen via mondelinge face-to-face interviews
  • Schriftelijke afname van de vragenlijst bij een groep respondenten
  • Analyse en interpretatie van de uitkomsten (hanteren van SPSS daarbij)
  • Het rapporteren van de uitkomsten in de vorm van een onderzoeksverslag
Aspecten van academische vorming
Vragenlijstconstructie
  • Intellectuele vaardigheden
  • Bestuderen en analyseren van informatie
  • Gestructureerd beoordelen van activiteiten en prestaties (van anderen en van zichzelf)
  • Communicatieve vaardigheden
  • Gespreksvaardigheden - bv onderhandelen, interviewen, gesprekken met personeel
  • Sociaal-contactuele vaardigheden
  • Organisatorische vaardigheden
  • Samenwerken met anderen, werken in teamverband
  • Voorbereiden / opzetten van onderzoek
  • Materiaal / data verzamelen / produceren
  • Rapporteren over onderzoek - schriftelijk
  • Hanteren van wetenschappelijk instrumentarium - vakspecifiek
SluitenHelpPrint
Switch to English