SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200500044
200500044
Ontwikkelen van assessment- en evaluatie-instrumenten voor onderwijssituaties
Cursus informatie
Cursuscode200500044
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De afgelopen jaren is in de media veel aandacht besteed aan de rekentoets in voortgezet- en hoger onderwijs, anti-pest programma’s en de kwaliteit van het onderwijs van opleidingen en instellingen. Zelf heb je vast ook een mening over de kwaliteit van toetsen, opdrachten, didactische aanpakken en het onderwijs; de ene keer positief en de andere keer negatief. Heb je jezelf hierbij ook afgevraagd waarom je de kwaliteit van de toets, de vragenlijst, de didactische aanpak of het onderwijs goed of slecht vond? Was de toets goed omdat de vragen evenredig verdeeld waren over de collegestof? Was de toets niet goed omdat er te veel of te moeilijke vragen gesteld werden?
 
In deze cursus staat het ontwikkelen van instrumenten (bv. toetsen, vragenlijsten en observatie-instrumenten) voor de assessment (kennis of vaardigheden van personen) en de evaluatie (effecten beleidsmaatregelen, kwaliteit onderwijs) van onderwijssituaties centraal. In de hoorcolleges gaan we in op het belang en het doel van assessment- en evaluatie-instrumenten, de kwaliteitseisen (bv. validiteit, betrouwbaarheid, gebruikersgemak) die aan de instrumenten gesteld worden en hoe je kwaliteit (bv. literatuur, eindtermen, factoranalyse, betrouwbaarheidsanalyse) van het instrument dient te verantwoorden. In de werkcolleges en practica word je ondersteund in het ontwikkelen van een eigen instrument, het afnemen hiervan en het verantwoorden of het instrument voldoet aan de kwaliteitseisen.

We wensen je een leuke en leerzame cursus toe!


Bert Slof


Inhoud
In de Assessment en Evaluatie cursus wordt beoogd dat de studenten onderstaande cursus specifieke leerdoelen bereiken. De leerdoelen zijn gebaseerd op de Dublin descriptoren en worden middels verschillende toetsvormen op zowel een formatieve als een summatieve wijze getoetst.
 
Toetsvormen Summatieve toetsing Formatieve toetsing
 
Verantwoording keuze toetsvormen
Tentamen
(deeltoets 1)
Paper
(deeltoets 2)
Practica
 
Proef-
tentamen
Conceptpaper Werkgroep-opdrachten
Tentamen t.b.v. toetsing kennis- en inzicht (inhoudelijk onderwijskundig en statistisch)
Opdrachten t.b.v. toepassing kennis en inzicht en communicatie
Opdrachten t.b.v. ontwikkeling, evaluatie en oordeelsvorming en communicatie
Gesprekken met werkgroepbegeleider t.b.v. leervaardigheden
24 MK-vragen + 2 open vragen (60% cursuscijfer, min 5.5) Toetsontwerp incl. Legitimering (40% cursuscijfer, min 5.5, individueel)     Feedback op ontwerp en op concept paper
 
 1-x  a)
Dublin descriptoren en cursus specifieke leerdoelen            
1. Kennis en inzicht in:            
  • De student kan de verschillende functies, vormen, toepassingen m.b.t. de methodologische kennis op het terrein van assessment en evaluatie benoemen
x     x   1
  • De student kan de verschillende de functies, vormen, toepassingen m.b.t. de wetenschappelijke kennis op het terrein van assessment en evaluatie benoemen.
x   x x   1
2. Toepassing van kennis en inzicht            
  • De student kan context specifieke instrumenten op het terrein van assessment en evaluatie ontwerpen en de kwaliteit hiervan evalueren.
x x x x x 2 en 3
             
3. Oordeelsvorming            
  • De student kan statistische en inhoudelijke suggesties voor a) het verbeteren van instrumenten) b) gevolgde procedures en c) voor vervolgonderzoek op het terrein van assessment en evaluatie geven.
  x x   x 2 en 3
             
4. Communicatievaardigheden            
  • De student kan zijn/haar kennis en inzicht en oordelen op het terrein van assessment en evaluatie zowel mondeling als schriftelijk communiceren naar verschillende stakeholders.
  x x   x 1, 2, 3 en 4
Type feedback            
1. feedbackgever (D=docent, P=peer, Z=zelf)     D D D en P D
2. feedbackontvanger (I=individuele student, Gx=studentgroepje (x=n), PG=plenair)     Gx, PG Gx, PG I, G(1) en PG Gx, PG
3. feedbackvorm (C=cijfer, F=F2F, B=beoordelingsformulier, R= rubric)     F F B F
 
 
SluitenHelpPrint
Switch to English