SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200400047
200400047
Motorische ontwikkeling en motorische stoornissen
Cursus informatie
Cursuscode200400047
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Verwerven van kennis en inzicht in: theorieën en modellen over motorische ontwikkeling; de normale motorische ontwikkeling van zuigeling, kleuter en schoolkind; stoornissen in de motorische ontwikkeling. Het kunnen toepassen van wetenschappelijke theorieën en verklaringsmodellen met betrekking tot interventies gericht op de bevordering van de motorische ontwikkeling van kinderen met een motorische beperking.

Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
Kennis/inzicht en de toepassing van kennis/inzicht zal worden getoetst in tentamenvorm (MC en open vragen). Het toepassen van kennis/inzicht zal tevens worden getoetst in een te schrijven paper, waarin de theoretische rationale alsook de effectiviteit van twee interventies ter bevordering van de motorische ontwikkeling van kinderen met een motorische beperking zal worden geanalyseerd en geëvalueerd.
Inhoud
In deze cursus wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste theorieën en modellen op het terrein van de motorische ontwikkeling. Daarnaast zal in deze cursus aandacht worden besteed aan de normale motorische ontwikkeling en aan stoornissen in de motorische ontwikkeling, waarbij in het bijzonder de motorische beperkingen en de gevolgen daarvan op de psychosociale ontwikkeling van te vroeg geboren (Preterm) kinderen, kinderen met Cerebrale Parese, kinderen met Developmental Coordination Disorder, en kinderen met het syndroom van Down worden besproken. Hierbij zal tevens  worden ingegaan op interventies ter bevordering van de motorische ontwikkeling van kinderen met een dergelijke  stoornis, vooral wat betreft de theoretische onderbouwing en de bewezen effectiviteit.

zie Blackboard
SluitenHelpPrint
Switch to English