SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300179
200300179
Inleiding Onderwijswetenschappen
Cursus informatie
Cursuscode200300179
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Onder andere kennis van/inzicht in:
  • verschillende actoren (leerling, docent, schoolleiding, beleidsmakers, etc.) die betrokken zijn in het onderwijs;
  • onderwijsleertheorieën en implicaties van deze theorieën voor ontwerp van instructie en onderwijs;
  • theorieën over organisatie van onderwijs op school-, organisatie- en beleidsniveau;
  • de rol en functie van onderwijswetenschappelijk onderzoek.
 En vaardigheid in het:
  • vinden van relevante wetenschappelijke literatuur;
  • kritisch analyseren van wetenschappelijke en populaire teksten;
  • academisch schrijven.
Inhoud
Er wordt wel eens gezegd dat Nederland 17 miljoen bondcoaches heeft. Soms krijg je ook wel eens het idee dat Nederland ook 16 miljoen onderwijsexperts heeft. Iedereen heeft immers op school gezeten, heeft onderwijs gevolgd en is daarmee in staat een zinnige opvatting over onderwijs en leren te formuleren. Of toch niet? In deze inleidende cursus staan we stil bij een aantal onderwijswetenschappelijke vraagstukken die ook relevant zijn voor actuele onderwijsdiscussies. We bestuderen wetenschappelijke onderwijswetenschappelijke theorieën die relevant zijn voor deze vraagstukken. Hierdoor zal je leren om op gefundeerde wijze een bijdrage te leveren aan onderwijsdiscussies. Deze cursus is daarom bedoeld voor studenten van de bacheloropleiding Onderwijswetenschappen én studenten die kennis willen maken met onderwijswetenschappen. Vragen die in deze cursus voorbij kunnen komen, zijn vragen als:
•        Is het verstandig om de Cito eindtoets voor het basisonderwijs af te schaffen?
•        Hoe kan een Massive Open Online Course (MOOC) zo ontworpen worden dat deze zo effectief mogelijk is?
•        Waarom pleit Curriculum.nu voor een kerncurriculum en wat zijn de voor- en nadelen daarvan?
•        Welke rol speelt motivatie in het leerproces van leerlingen in het basisonderwijs?
Onderwijswetenschap is de wetenschap die zich bezig houdt met het bestuderen van onderwijs, leren en instructie  in verschillende contexten. Hierbij moet je denken aan onderwijs dat wordt georganiseerd in reguliere onderwijsinstellingen zoals basisscholen en universiteiten. Onderwijswetenschappen richt zich echter ook op onderwijsprocessen in bedrijven en organisaties. Tenslotte richt onderwijswetenschappen zich ook op onderwijs dat geen systematisch, gestructureerd karakter heeft. Hierbij kun je denken aan educatieve programma’s ontwikkeld door musea en online leeromgevingen die gratis cursussen aanbieden.
 
Onderwijswetenschappen houdt zich bezig met vraagstukken die spelen op het bovengenoemde terrein. Vragen die hierbij illustratief zijn, zijn bijvoorbeeld:
•            Als een school een onderwijsvernieuwing wil invoeren, is het dan verstandig dat de schoolleiding deze vernieuwing oplegt aan de docenten?
•            Hoe komt het dat mensen maar een relatief klein aantal zaken kunnen onthouden en wat betekent dat voor het onderwijs?
•            Welke maatschappelijke en sociale factoren belemmeren leerlingen in hun schoolcarrières?
•            Hoe kan een commerciële organisatie het beste ingericht worden, zodat werknemers zich continu blijven ontwikkelen en van elkaar blijven leren?
•            Waarom kun je op Nederlandse scholen blijven zitten? En wat zijn de mogelijke nadelige gevolgen van zittenblijven?
 
In de cursus Inleiding Onderwijswetenschappen maken we ook een begin met de oriëntatie op de arbeidsmarkt. Als onderdeel daarvan ga je bijvoorbeeld op excursie naar een onderwijswetenschappelijke organisatie. In de cursus maken we ook een begin met leren academisch schrijven. Hiertoe volg je een aantal weblectures, maak je enkele kleine schrijfopdrachten en schrijf je in een langlopende opdracht de inleiding van een wetenschappelijk artikel.
SluitenHelpPrint
Switch to English