Kennis van en inzicht in:
- de elementaire beginselen van de gedragsgenetica
- de hersenontwikkeling en het verband tussen hersenontwikkeling en gedragsontwikkeling
- het bio-ecologisch model van Bronfenbrenner
- de belangrijkste proximale processen in de ontwikkeling van taal, denken en geheugen.
Beschikken over de vaardigheid:
- zelfstandig wetenschappelijke literatuur rond een thema te verzamelen en daar een kort referaat over schrijven.
|
|
Kinderen ontwikkelen zich binnen verschillende sociale contexten, zoals de context van de opvoeder-kind relatie, het gezin, familie, buurt, school, verenigingen, cultuur, etc. Tegenwoordig gaan onderzoekers er van uit dat de ontwikkeling van kinderen het gevolg is van een complexe, dynamische en continue interactie tussen deze sociaal-culturele factoren en biologische factoren. In deze cursus zullen we ingaan op de invloed van sociaal-culturele factoren, zoals opvoeding en cultureel leren, en biologische factoren, zoals erfelijkheid en hersenontwikkeling, op de ontwikkeling van kinderen. Zo zal bijvoorbeeld de student informatie krijgen over de ontwikkeling van het centraal zenuwstelsel en welke invloed (vroege) sociale ervaringen hebben op de ontwikkeling van de hersenen. Verder zal uitvoerig ingegaan worden op de betekenis van sociaal-culturele processen voor de ontwikkeling van taal, denken en geheugen.
|
|