SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300103
200300103
Onderwijspsychologie
Cursus informatie
Cursuscode200300103
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Het leerdoel is dat je kennis hebt van en inzicht in de belangrijkste leertheorieën, met betrekking tot het reguleren van aandacht, onthouden en vergeten, probleemoplossen, expertgedrag en cognitieve ontwikkeling in relatie tot onderwijs en opleiding. Je leert aan te geven wat de consequenties van de leertheorie voor het gebruik van leermiddelen en media zijn, specifiek gericht op het ontwikkelen van leermateriaal.
Inhoud

Systematische bestudering van leerprocessen vanuit het perspectief van het behaviorisme, het (sociaal)-constructivisme en het cognitivisme. Aan de orde komen de verschillende kwaliteitseisen die aan onderwijsmateriaal gesteld dienen te worden, beoordeeld vanuit het perspectief van de hiervoor genoemde opvattingen. Achtereenvolgens worden cognitief psychologische processen aan de orde gesteld zoals het leren van inhoudelijke informatie, het leren van procedurele informatie, probleemoplossend denken, het leren op latere leeftijd en kennisstructuur van experts in vergelijking met novices. Ook wordt ingegaan op de stadia in de ontwikkeling zoals Piaget die ziet in vergelijking met de opvattingen van onder andere Vygotsky. De onderwerpen worden in historisch en theoretisch perspectief geplaatst en bij enkele onderdelen gerelateerd aan neurologische en filosofische ideeën hieromtrent. In de begeleidende opdrachten wordt je uitgedaagd om de theorie te confronteren met de praktijk van onderwijzen en opleiden. 

 

In deze cursus worden de volgende academische vaardigheden beoordeeld:

  • Informatie zoeken en selecteren;
  • kritisch analyseren;
  • onderzoeken.

Voor de pre-mastercursussen Onderwijskunde wordt deze cursus geroosterd op een vaste onderwijsdag (dinsdag).

SluitenHelpPrint
Switch to English