SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300063
200300063
Cognitieve ontwikkeling
Cursus informatie
Cursuscode200300063
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
  • Verdieping van kennis van en inzicht (niveau 3) in de individuele, normale, (sociaal)cognitieve en neurologische ontwikkeling als basis voor het studiepad Kinder- en Jeugdpsychologie.
  • Nadere kennismaking met theoretische en empirische controverses over het verschijnsel (sociaal)cognitieve ontwikkeling en hun achtergronden en met de manier van onderzoek doen op dit gebied. Argumentatiestructuur kunnen ontrafelen (niveau 2). Combineren van informatie uit verschillende complexe onderzoeken die in het boek uitvoerig worden beschreven (niveau 2). Kunnen begrijpen en integreren van tegenstrijdige informatie uit verschillende onderzoeken (niveau 3).
  • Ervaring opdoen met het meten van cognitieve vaardigheden en/of IQ.
  • Kennisaanspraken over de ontwikkeling van kinderen worden geplaatst in de onderzoeksliteratuur en het netwerk van wetenschappelijke discussies. Gezien de fundamentele vragen over kennisverwerving en denken die aan bod komen is dit wetenschapsfilosofisch relevant.
  • Kunnen aangeven wat informatie bijdraagt aan de kennisontwikkeling over cognitieve ontwikkeling, wat de beperkingen ervan zijn en welke problemen onopgelost blijven (niveau 2 en 3).
 
Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
Kennis wordt getoetst door middel van twee multiple-choice toetsen en referaten. De toetsen zijn een mix van vragen die goed representatief zijn voor de stof, die van inzicht- tot kennisvragen variƫren, en die sterk variƫren in moeilijkheid. De vaardigheden worden met opdrachten (o.a. WISC-afname en rapportage), referaten en posterpresentatie getoetst.
Aan het eind van de cursus heeft de student diepgaande kennis van de cognitieve ontwikkeling en kan hij/zij deze kennis plaatsen in een bredere wetenschappelijke, wetenschapshistorische, (wetenschaps)filosofische en maatschappelijke/culturele context.
Inhoud
  • Een gedegen overzicht van de belangrijkste onderwerpen in het hedendaagse onderzoek naar cognitieve ontwikkeling: waar komen vaardigheden met betrekking tot (visuele) perceptie, aandacht, geheugen, metacognitie, concepten, taal, probleem oplossen, schoolse taken, begrijpen van zelf en anderen vandaan en hoe ontwikkelen deze zich? Deze ontwikkelingen worden beschouwd vanaf de geboorte tot en met de adolescentie.
  • Een overzicht van onderzoek naar de hersen- en neurale ontwikkeling relevant voor de hierboven genoemde onderwerpen.
  • Illustraties van Utrechts onderzoek op enkele van de genoemde gebieden.
  • Reflectie op de wetenschappelijke houdbaarheid van de kennis over de cognitieve en neurologische ontwikkeling en aandacht voor theoretische en historische achtergronden.
Het accent ligt op de normale ontwikkeling, omdat inzicht hierin als basis kan dienen voor het beter begrijpen van de deviante ontwikkeling die hierna in het studiepad Kinder- en Jeugdpsychologie centraal staat.
De colleges, werkgroepen en leesvragen ondersteunen de verwerking van de gelezen stof. In de werkgroepen wordt een goede voorbereiding op - en een actieve bijdrage aan - het bespreken van de stof verwacht. Bovendien wordt geoefend met het afnemen van een intelligentietest en dit wordt voorbereid met werkgroepbijeenkomsten.
SluitenHelpPrint
Switch to English