SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 200300019
200300019
Etniciteit en nationalisme
Cursus informatie
Cursuscode200300019
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
  1. Het verdiepen van kennis van en inzicht in de belangrijkste theoretische benaderingen, concepten en auteurs op het gebied van etniciteit en nationalisme.
  2. Het leren duiden van wetenschappelijke en maatschappelijke problematiek en debatten omtrent verwante begrippen zoals culturele, etnische-, religieuze en (trans)nationale identificatie.
Inhoud
Het debat over etniciteit en nationalisme neemt een centrale plaats in in de hedendaagse culturele antropologie en sociale theorie. Er is vrijwel geen gemeenschap op aarde die niet wordt geconfronteerd met processen van mondialisering en daarmee met een van de resultaten hiervan: de cultureel plurale of multiculturele samenleving. Met name de relatie tussen natiestaat, met zijn democratisch ideaal van burgerschap, en identificatie, die veelal gericht is op cultureel-, etnisch- en/of religieus onderscheid, kent een enorme belangstelling en niet zelden grillige actualiteit. Vragen als `wie ben ik?', `waar kom ik vandaan?' en `waar behoor ik toe?' zijn niet eenduidig te beantwoorden en we zien mensen handelen en worstelen met meerdere, verschillende identiteiten. De meerduidige identiteit van (groepen) actoren kan strategisch ingezet worden en diverse symbolische doelen dienen, maar ook verwarrend of stigmatiserend werken. Bovendien vraagt het om specifieke sturing en beleid, teneinde enige maatschappelijke cohesie te waarborgen. Deze cursus wil inzicht geven in de complexiteit van de meerduidige identiteit, waarbij met name etnische, religieuze en (trans)nationale identificaties onderwerp van studie zijn. Daar de thematiek een wereldwijd karakter heeft, richt de cursus zich op theoretische benaderingen en maatschappelijke uitingsvormen, in plaats van een duidelijk afgebakende geografische of regionale invalshoek. De concepten etniciteit, nationalisme en bovengenoemde identificaties worden aan de hand van recente wetenschappelijke en maatschappelijke debatten belicht, waarbij ook de wording van begrippen en benaderingen alsmede de rol van de antropoloog als onderzoek(st)er en eventuele `maker/maakster' van sociale werkelijkheden besproken wordt.

Relatie tussen toetsen en leerdoelen
Met het schriftelijk tentamen (60% van het totaalcijfer) wordt kennis van de belangrijkste theoretische benaderingen, concepten en auteurs op het gebied van etniciteit en nationalisme getoetst (leerdoelen 1), tevens wordt de kennis van en analytische verbinding met verwante begrippen in het studiegebied getoetst (leerdoelen 1) alsmede de toepassing hiervan op actuele vraagstukken (leerdoelen 1 en 2).
 
In het paper (een academisch essay, 40% van het totaalcijfer) staat het toepassen van de verworven kennis centraal bij het formuleren van een academisch betoog dat een actueel maatschappelijk vraagstuk analyseert en duidt op basis van overtuigende argumenten die ondersteund worden door conceptuele kennis van de cursusliteratuur (leerdoel 1 en 2).
 
Naast deze formele toetsmomenten verdiepen studenten hun kennis van een toonaangevend werk op het gebied van nationalisme door close reading, het formuleren van vragen, het presenteren, bespreken in groepsvorm van een standaardwerk (leerdoelen 1 en 2); deze wordt niet individueel beoordeeld maar is onderdeel van de inspanningsverplichting binnen de cursus.
SluitenHelpPrint
Switch to English