SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: ME3V21006
ME3V21006
Serious Games en Gamification
Cursus informatie
CursuscodeME3V21006
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De student kan na afloop van de cursus
  • de theorievorming rond serious gaming en gamification beschrijven;
  • een formele analyse uitvoeren van een ecogame, inclusief de esthetische en maatschappelijke context ervan;
  • een ‘serieus’ interactief digitaal verhaal met behulp van een online ontwerptool zoals Twine creëren;
  • onder begeleiding een onderbouwde discours-analyse uitvoeren van een casus gerelateerd aan games, gamification en de klimaatcrisis;
  • een volgens de conventies verantwoord verslag schrijven van de discoursanalyse.
Inhoud
Dit is een cursus met voorrangsregels. Bekijk het stappenplan op onze website om erachter te komen hoe en wanneer je je voor deze cursus kunt inschrijven.
De volgende studenten zijn gegarandeerd van een plaats:
  • BA TCS en LAS;
  • studenten die zich hebben ingeschreven voor de minor Game Studies;
  • premasterstudenten;
  • exchange studenten.
Overige studenten worden geplaatst middels loting mits er plek is.

Games en elementen van games worden in toenemende mate ingezet om producten, diensten en ervaringen alsmede ideologische overtuigingen op een aantrekkelijke en persuasieve wijze te communiceren. Dit geldt in het bijzonder voor complexe maatschappelijke fenomenen als de klimaatcrisis en 'ecogames', die centraal staan in het ontwerp van deze cursus. Wij onderzoeken op welke wijze serious games en fenomenen als gamification en nudging gebruikt worden om – door middel van taal, beeld, audio, verhalen, procedures, etc. –de klimaatcrisis en mogelijke wegen naar een duurzame toekomst te verkennen. Welke veranderingen in gedrag en/of houding worden nagestreefd en zijn deze eigenlijk wel wenselijk vanuit een ethisch perspectief? En liggen de betekenissen van game-elementen besloten in hun ontwerp of komen deze tot stand in relatie tot de speler en de context van het spel? In deze derde cursus uit de minor Game Studies bespreken we op kritische wijze serious games en gamification - aan de hand van de case study van ecogames - binnen hun bredere culturele, economische en politiek/culturele context.

Deze cursus is de derde cursus in de minor Game Studies.

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
Aanvullende informatie
Let op: Het getoonde timeslot is nog niet definitief en kan nog wijzigen tot de 3e woensdag van September.
SluitenHelpPrint
Switch to English