Na afronding van deze cursus is de student in staat om:
- de anatomie en fysiologie van de maag en maagzuursecretie te benoemen en te duiden;
- de regulatie van de maagzuursecretie en de farmacologische beïnvloeding ervan te beschrijven en uit te leggen;
- de maagaandoeningen refluxziekte en peptische ulcera te duiden en de farmacotherapeutische behandeling te schetsen;
- zuur-base evenwichten kwalitatief en kwantitatief te beschrijven
In het kader van oriëntatie op de opleiding en de beroepspraktijk:
- in enkele werkvormen die gebruikt worden in de bachelor farmacie geparticipeerd te hebben, en de kenmerkende aspecten daarvan uit te leggen;
- te identificeren wat van hem/haar verwacht wordt tijdens onderwijsmomenten (voorbereiding, deelname, diepgang);
- aan te duiden welke verschillende opleidingen/werkplekken/functies iemand kan verwerven na een bachelor farmacie.
In het kader van de leerlijn academische vaardigheden en professioneel gedrag:
- (deel)vaardigheden toe te passen die de leer- lees-, en informatievaardigheid versterken, waardoor het zelfsturend leren en het levenslang leren worden bevorderd;
- te reflecteren op de eigen studiemethode;
- een studiemethode te kiezen, passend bij de leertaak;
- doelen en prioriteiten te bepalen ten aanzien van het studeren en benodigde acties, tijd en middelen aan te geven om deze doelen te verwezenlijken;
- het verkrijgen van goede omgangsvormen met mensen met een verschillende achtergrond, het accepteren en het waarderen van verschillende achtergronden en culturen van mensen;
- de basisbegrippen van statistiek (gemiddelde spreiding) en rekenen (significante cijfers) juist toe te passen;
- basale labvaardigheden juist en veilig uit te voeren;
- een goed leesbare en begrijpelijke beargumentatie geven; kent de basale grammaticale regels en beschikt over een voldoende grote woordenschat;
- een gesprek zowel vooraf als tijdens het gesprek te structureren en de gesprekspartner(s) daarbij te betrekken.
|
 |
|
In deze cursus komen de volgende onderwerpen en thema’s aan bod:
• fysiologie en anatomie van de maag;
• maagzuursecretie en de farmacologische beïnvloeding ervan;
• refluxziekte, ulcus ventriculi, ulcus duodeni en de behandelingen ervan;
• zuur-base evenwichten;
• In het onderdeel academische vaardigheden en professioneel gedrag: communicatie, studievaardigheden, labvaardigheden, rekenvaardigheden (rekentoets) en taalvaardigheden (taaltoets).
|
|