Leerdoel:
Het vak Computationele Intelligentie voor Gametechnologie beoogt inzicht, kennis, en praktische programmeervaardigheid te verschaffen in twee belangrijke onderdelen van Artificiele Intelligentie (AI):
1) Problemen oplossen met behulp van zoekalgoritmen en constraint satisfaction algoritmen,
2) Redeneren onder onzekerheid vanuit een probabilistisch standpunt.
|
|
Inhoud:
De specificieke onderwerpen die aan bod komen in de hoor- en werkcolleges zijn:
- Ongeinformeerd zoeken
- Heuristisch zoeken
- Zoeken met padkosten
- Lokaal zoeken
- Evolutionaire algoritmen
- Constraint Satisfaction
- Zoeken met een tegenstander
- Redeneren onder onzekerheid
- Bayesiaanse netwerken
- Exacte inferentie in BN
- Benaderende inferentie in BN
- Beslissen onder onzekerheid
Werkvorm:
Hoorcolleges, werkcolleges, practicum.
De hoor- en werkcolleges zijn gemeenschappelijk met het vak Computationele Intelligentie (INFOB2CI).
Het practicum is specifiek voor de richting Gametechnologie.
Toetsing:
Er zijn 2 tentamens: midterm (T1) en endterm (T2).
De weging van het totale cijfer T is: T = 1/3e midterm (T1) +1/3e endterm (T2) + 1/3e Practicum.
Studiemateriaal:
Het cursusmateriaal bestaat uit slides van de colleges, werkcollegeopdrachten, en practicumopdrachten.
Het vak gebruikt het boek van Stuart Russel en Peter Norvig: "Artificial Intelligence: A Modern Approach", vierde editie, Pearson, 2022.
|
 |
|