SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFOB1MNP
INFOB1MNP
Modelleren en programmeren
Cursus informatieRooster
CursuscodeINFOB1MNP
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau1 (1 (Bachelor Inleiding))
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Betawetenschappen; Undergraduate School Betawetenschappen; Undergraduate School Bètawetenschappen;
Contactpersoondrs. J.D. Fokker
Telefoon+31 30 2534118
E-mailJ.D.Fokker@uu.nl
Docenten
Contactpersoon van de cursus
drs. J.D. Fokker
Overige cursussen docent
Docent
drs. J.D. Fokker
Overige cursussen docent
Docent
dr. T.B. Klos
Overige cursussen docent
Blok
2  (14-11-2022 t/m 03-02-2023)
Aanvangsblok
2
TimeslotC: C (MA-mid/namiddag,DI-middag, DO-ocht)
Onderwijsvorm
Voltijd
Cursusinschrijving geopendvanaf 19-09-2022 t/m 30-09-2022
AanmeldingsprocedureOsiris Student
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
Voorinschrijving
Na-inschrijvingJa
Na-inschrijving geopendvanaf 24-10-2022 t/m 25-10-2022
WachtlijstJa
Plaatsingsprocedureadministratie onderwijsinstituut
Cursusdoelen
De student kent de taalconstructies en het gangbare idioom van de imperatieve en objectgeoriënteerde programmeerparadigma's, en is in staat om daarmee een interactieve applicatie voor een eenvoudig algoritme te bouwen.
Inhoud
In dit vak leer je de programmeertaal C#, waarin opdrachten gebundeld worden in zogeheten methoden, die een object bewerken. Het is daarmee tevens een inleiding in objectgeorienteerd programmeren.
We bekijken hoe je het geheugen verandert, en hoe je keuze en herhaling programmeert. Je beschrijft zelf nieuwe soorten objecten met daarbij behorende methoden, maar maakt ook kennis met de bij C# horende standaard-methoden. Aan de orde komen onder andere methoden om interactieve user-interfaces te maken, om animaties te maken met een Thread, om files te manipuleren, en om verzamelingen gegevens (collections) te beheren.
In het college worden enkele grotere programma's besproken als voorbeeld van toepassingen: een grafische bitmap-editor, een vector-tekenprogramma, een route-zoeker. en automatische taalherkenning door letterfrequentie-analyse, Daarbij zien we dan meteen waarom het handig is om object-klassen hierarchisch te ordenen, en hoe je rijen objecten in een array kunt zetten.
Speciale aandacht wordt besteed aan het gebruik van objectgeorienteerde technieken bij het ontwerp van wat grotere programma's, waarbij de standaardbibliotheken voor collections en file-I/O als voorbeeld dienen.
Competenties
-
Ingangseisen
Je moet voldoen aan de volgende eisen
  • Geen van onderstaande cursussen mag zijn behaald
    • Mobiel programmeren (INFOB1MOP)
    • Gameprogrammeren (INFOB1GP)
    • Imperatief programmeren (INFOIMP)
Verplicht materiaal
-
Werkvormen
Hoorcollege

Werkcollege

Toetsen
Eindresultaat
Weging100
Minimum cijfer-

SluitenHelpPrint
Switch to English