Het centrale doel van de cursus is meer en beter bewustzijn te creëren van hoe een goede geesteswetenschapper werkt (binnen en buiten de universiteit). Dit zal worden gerealiseerd door middel van de volgende drie subdoelen:
- verbreden van horizon,
- verdiepen van inzicht,
- inspireren via goede voorbeelden en van daaruit reflecteren op eigen plaats en rol als Geesteswetenschapper.
|
|
Goed in geesteswetenschappen wordt omschreven vanuit een drieslag van competenties van de goede geeswetenschapper. De eerste is Vakkundig - te onderscheiden in vijf subcompetenties: Nauwkeurig - Taalvaardig - Ontwikkeld/smaakvol - Multimediaal - Cultuurbewust. De tweede is Publieksgericht: de goede geesteswetenschapper neemt mensen mee in zijn/haar vakgebied. De derde is Verantwoordelijk: de goede geesteswetenschapper heeft (wel degelijk!) een taak in de maatschappij. Rondom al deze 7 eigenschappen zal uitgebreid worden gereflecteerd, en hopelijk gestimuleerd.
|
|