SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TLRMV16305
TLRMV16305
Nederland semiotisch gelezen: van Albert Heijn tot Batavia
Cursus informatie
CursuscodeTLRMV16305
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
Deze cursus wil studenten leren om:
- een semiotische analyse te geven van een cultureel object, dat uiting geeft aan vormen van Nederlands nationalisme
- een congres te organiseren en daar zelf een bijdrage aan te leveren
- de semiotische lezing te relateren aan uiteenlopende niet-academische discussiecontexten een eigen standpunt te bepalen in debatten over de Nederlandse cultuur en geschiedenis, daarmee rekening houdend met de maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheden van een academicus, en in het besef dat alle wetenschappelijke kennis een voorlopig karakter heeft.
- te reflecteren op de bruikbaarheid van de semiotische methode, door die methode te vergelijken met zowel andere hermeneutische methodes als het antropologische, empirische onderzoek naar cultuurconsumptie en publieksreacties.
Inhoud
In zijn Mythologieën geeft Roland Barthes een semiotische lezing van 'typisch Franse' verschijnselen zoals de Eiffeltoren en rode wijn. In deze cursus willen we die methode toepassen op Nederlandse culturele verschijnselen die in hoge mate een associatie met 'Nederlandsigheid' oproepen of zelfs expliciet nationalistisch zijn. Doel is om te ontdekken op welke manier zaken die volstrekt vanzelfsprekend en dus onproblematisch lijken, ideologisch geladen zijn.

Studenten wordt vervolgens gevraagd zich te verdiepen in het publieke debat over nationalisme in Nederland, en na te denken over de wijze waarop hun semiotische lezing ook bij zou kunnen dragen aan dat debat. Ze werken toe naar een wetenschappelijke lezing (die uitgeschreven wordt in een paper) waarin deze maatschappelijke context nadrukkelijk wordt meegenomen.

Studenten organiseren zelf het eindcongres, en zoeken naar referenten die kunnen reageren op hun paper. 
SluitenHelpPrint
Switch to English