SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TC2V16002
TC2V16002
Basiscursus onderzoek geschiedenis
Cursus informatie
CursuscodeTC2V16002
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Inleiding in de geschiedwetenschap als een multidsiciplinair vakgebied.
Deze basiscursus historisch onderzoek draagt bij aan:
-  specialistische kennis van historisch onderzoek -  kennis van de theoretische en methodologische grondslagen van degeschiedwetenschap;
-  het vermogen op academisch niveau te denken, te handelen en mondeling en schriftelijk te communiceren;
-  het vermogen een wetenschappelijke probleemstelling te ontwikkelen’
-  het vermogen tot het formuleren van wetenschappelijke kritiek op het werk van vakgenoten;
-  de analytische en redeneervaardigheden die nodig zijn om historisch-wetenschappelijke kennis kritisch te beschouwen;
-  het vermogen de gangbare wetenschappelijke begrippen en methoden, waaronder digitale onderzoeksmethodes,
van  de geschiedwetenschappen te hanteren;
-  het vermogen om het resultaat van eigen onderzoek weer te geven in een coherent betoog dat wordt afgesloten met een heldere, synthetiserende conclusie die bijdraagt aan de beantwoording van een onderzoeksvraag of de oplossing van een probleem.

Een TCS- of LAS-student beschikt na afronding  over voldoende kennis en vaardigheden op gebied van historisch onderzoek  (gebruikelijke methodes, theoretische benaderingen ('scholen'), relevante apparaten en instellingen, belangrijkste onderzoeksgebieden en conventies m.b.t. stijl en annotatie) om deel te nemen aan cursussen op niveau 3 van de opleiding Geschiedenis binnen TCS-hoofdrichtingen
 
 
Inhoud
Dit vak is een eerste introductie tot de geschiedwetenschap en geeft de studenten tegelijk de kans om verschillende historische hoofdrichtingen te leren kennen.
De cursus heeft twee aspecten: aan de ene kant maken studenten kennis met de theoretische fundamenten van de historische wetenschap en aan de andere kant met de praktijk van onderzoek en schrijven zoals historici dat doen. Een bezoek aan een archief maakt deel uit van de cursus.
Daartoe zijn er twee werkvormen.
In het theoretische deel staan de deelnemers in enkele hoorcolleges en aan de hand van het handboek stil bij de belangrijkste kenmerken van een wetenschappelijke, professionele omgang met de geschiedenis.
Aan bod komen onder meer het verschil tussen wetenschappelijke en populaire benadering van het verleden en het onderscheid tussen historische ‘feiten’ enerzijds en interpretaties anderzijds. Het gaat om geschiedfilosofie (vragen als: waarom houden mensen zich eigenlijk bezig met het verleden?) en om historiografie (vragen als: welke tradities zijn er binnen het geschiedenisvak door de jaren gegroeid?). Ook wordt de positie van geschiedenis binnen de geesteswetenschappen en de verhouding tot sociale wetenschappen ter discussie gesteld.
In het praktijkdeel gaan de studenten zelf aan de slag. Ze zetten zelfstandig een klein historisch onderzoek op, waarvoor ze onder meer enkele primaire bronnen analyseren. Dat onderzoek resulteert in een kort paper. In werkcolleges en met behulp van de OnderzoekSgids Geschiedenis (http://ong.wp.hum.uu.nl), worden de studenten stap voor stap naar dat eindresultaat geleid. In peer review-bijeenkomsten waar ze elkaars werk bespreken ervaren zij ten slotte de essentiële rol van kritiek binnen het vak.
Deze cursus bereidt studenten voor op de kernpakketten in de volgende TCS-hoofdrichtingen: Kunst, Cultuur en Geschiedenis; Middeleeuwen en Renaissance studies; Klassieke talen en culturen; Filosofie, Politiek en Maatschappij. De cursus bouwt voort op het academische vaardigheden onderwijsonderwijs op gebied van lezen, samenvatten, presenteren en schrijven voor TCS-studenten in de Thematisch Oriënterende Cursussen.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English