SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: RE3V19002
RE3V19002
Omstreden religieuze teksten. Bijbel en Koran tussen traditie en moderniteit
Cursus informatie
CursuscodeRE3V19002
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
-Kennis van exegetische methoden en hermeutische strategieën waarmee joden, christenen en moslims bronteksten interpreteren in het licht van veranderende sociale condities of zich daar juist tegen verzetten.
-Kennis op basaal niveau van wetenschappelijke methoden van historisch kritisch onderzoek van canonieke teksten (met name Bijbel en Koran).
-Vaardigheid in het analyseren van contemporaine debatten over religies in het licht van tekstuele claims over religies in die debatten.
-Vaardigheid om zelfstandig een onderzoek op te zetten en uit te voeren waarin tekstuele claims over religie kritisch worden geanalyseerd in het licht van de uitleg van canonieke teksten in traditie en moderniteit.
Inhoud
Deze cursus is onderdeel van het verdiepingspakket Religie, politiek en maatschappij.

In deze cursus komen omstreden religieuze teksten en hun uitleg aan de orde, teksten die in een religieuze traditie dan wel in het publieke debat over religie een steen des aanstoots blijken te zijn. Zo hebben het jodendom, het christendom en de islam teksten die uitgelegd zouden kunnen worden als aanzet tot religieus gelegitimeerde geweldsuitoefening, teksten die een juridisch procedé of een strafmaat voorschrijven die in de loop van de tijd op gespannen voet is komen te staan met veranderende inzichten. Voorbeelden van de eerste categorie zijn teksten die oproepen tot oorlog of die oorlog reguleren; voorbeelden van de tweede categorie is de zogeheten ‘lex tallionis’ (‘oog om oog, tand om tand’). Verder ontwikkelen religies visies op en constructies van gender en sexualiteit, met name in hun visie op sociale en religieuze rollen van man en vrouw of het (vermeende) verbod op homosexualiteit. Deze cursus bestudeert aan de hand van concrete casussen de manier waarop religies met teksten omgaan in het licht van traditionele uitlegmethoden maar binnen de context van de moderniteit. Dat gebeurt telkens in drie fasen. In een eerste stap onderzoeken we hoe tradities ‘struikelteksten’ als zodanig onderkennen en uitleggen. De autoriteit van teksten is immers niet absoluut: ze is, impliciet dan wel expliciet, bemiddeld door uitlegtradities. Verder onderzoeken we hoe een tekst aan herwaardering of herinterpretatie onderhevig kan raken. Tenslotte, hoe verhoudt die uitlegtraditie zich tot hedendaagse, seculiere waarderingen van die tekst in publiek debat, kranten, literatuur? Wat zegt dat over constructies van religie en religieuze betekenis in de moderniteit en over de impact van wetenschappelijke analyses op religies zelf?


Arbeidsmarktorientatie: De presentatie is afgeleid van een praxis in de journalistiek, en bereidt zo de studenten voor om op academisch niveau uitspraken of claims te wegen en te beoordelen.
SluitenHelpPrint
Switch to English